שלום וברכה,
ברצוני לדעת, האם יש עדיפות מסוימת להתפלל מנחה גדולה או קטנה?
תשובה:
שלום רב
ידועים דברי הרמב"ם שסבר שהתפילה בזמן מנחה גדולה אינה אלא בדיעבד, ועיקר זמנה הוא במנחה קטנה. וכן כתב בשו"ע סי' רלג: "ועיקר זמנה מתשע שעות ומחצה ולמעלה". אלא שבמשנה ברורה שם ס"ק א הביא שיש ראשונים שסוברים שזמנה לכתחילה הוא משש שעות ומחצה ועל זה סמכו בקהילות אשכנז להתפלל מנחה גדולה באופן קבוע. מנהג החסידים להקפיד בזה על מנחה קטנה בדוקא. וראה בשו"ת יחוה דעת ח"ד סי' יט שכך הנהיגו בישיבות כדי שלא לפגוע בסדרי הלימוד.
בס' מעשה רב הובא שהגר"א הקפיד להתפלל תמיד במנחה קטנה, וראה עוד בן איש חי ויקהל אות ג, כף החיים שם ס"ק א, ג, ושו"ת דברי יציב ח"א סי' צח.
יש מגדולי הדורות שנהגו על פי האמור בגמרא להתפלל עם דמדומי חמה ממש, כלומר בסמוך ממש לשקיעה, וכן הביא בשערי תשובה בסי' רלה בשם האר"י.
בערוך השולחן סי' רלג סעי' יב הובא שיש להתפלל מנחה גדולה בדוקא, וכנראה טעמו משום שזריזין מקדימין למצוות.