לתרומות לחץ כאן

עובד במוסד שלא הופיע לעבודה מאחר שחשש על הפסד דמי הנסיעות אם המוסד יקרוס

שלום רב,
במקום העבודה שהנני עובד זה כמה שנים (בתחום הקירוב) החלה קריסה כלכלית, זמן רב לא שולמו משכורות בזמן ואף הוצאות רבות יצאו מכיסי. התרעתי כמה פעמים שאיני יכול להמשיך לעבוד בתנאים הקיימים, להוציא כסף על פעילויות יומיומיות, ואף איני יכול לממן הוצאות נסיעה קבועות למקום העבודה שרחוק ממני. לפני חודש קבלתי מכתב יחד עם שאר העובדים על הפסקת עבודה מתאריך 30/06. עתה טוען המעביד שמאחר ובחודש האחרון (החודש השישי למניינם) כמעט ולא עבדתי בפועל, עלי לקבל רק חלק ממשכורתי. אני טענתי לעומתו, שהדבר דומה לעובד שמגיע למקום עבודתו ונעלו בפניו את השערים, שמאחר והוא עובד על בסיס חודשי ולא שעתי, והוא מצידו היה מעוניין לעבוד אלא שמנעו ממנו, יש לשלם לו את מלא המשכורת עד למועד הפיטורין בפועל. מציאות זו באה לידי ביטוי בכך שבכל רגע נתון הייתי מוכן לעבוד, אך מאחר ולא נתנו לי שום תקציב, ואף היו כלפי בחבויות של עשרות אלפי שקלים, לא הייתי מסוגל להוציא עוד כסף מכיסי ולנסוע למקום העבודה ואף להמשיך להוציא כסף בפועל דבר מחוייב מכורח נסיבות העבודה. אודה מאוד על תשובת הדיין הנכבד כיצד יש לנהוג למעשה על מנת שאף אחד מהצדדים לא יבא לכלל גזל והמשפט יעשה ע"פ כללי ההלכה. האם עליהם לשלם משכורת מלאה עקב המניעה מצידם, האם עלי לקבל משכורת חלקית עקב כך שלא עבדתי בפועל למרות שאין מניעה מצידי?

בברכה,

תשובה:

מגיע לך רק משכורת חלקית עבור הימים שהופעת לעבודה.

המעסיק אינו יכול לחייב אותך על הנזקים שנגרמו עקב אי הופעה לעבודה ללא הודעה מוקדמת, משום שהוא אשם בכך. אבל החשש שהיה לך שלא תקבל את דמי הנסיעות אינו נחשב שהמעסיק נעל בפניך את השערים (הנמשל אינו דומה לגמרי למשל). הברירה הייתה בידך אם לקוות שבסופו של דבר תקבל את המשכורות המגיעות לך, או שלא תקבל ולכן עדיף שלא להופיע כלל. אם קיבלת החלטה שגויה ההפסד הוא עליך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב
    ראשית תודה על התשובה, אך אציין בעדינות, שהרב המשיב לא עיין דיו בשאלה, הדגשתי שלא היה זה חשש בעלמא, אלא חובות בפועל, במשך זמן רב הוצאתי מכיסי הוצאות נסיעה והוצאות פעילות, בסכומים גבוהים מאוד, ידע המעביד בידיעה ברורה שבאה ממני, שכבר איני מסוגל להוציא יותר מכיסי ולו שקל אחד עקב עומס החובות, כך שלא הייתה שום מניעה ממני. הציפיה למשכורות שאולי יגיעו לא היתה ברירה מבחינתי, מאחר שנושא הנסיעות נשאר, ובנוסף לאורך תקופה ארוכה הייתה אי יציבות בנושא, כך שלא היה זה פרמטר מספיק ברור. השורה התחתונה היא שלא הייתה מניעה מצידי לעבוד מחמת אי רצון, אלא מחמת חוסר יכולת שנגרמה מכשלון המעביד לעמוד במחויבויותיו.

  2. השאלה הובנה. עם כל הקושי, אי אפשר להגדיר מצב זה שהמעסיק נועל את השערים. אפשר ללוות את דמי הנסיעות ולהגיע לעבודה. ניתן גם לבקש ממכר לתרום למוסד את דמי הנסיעות מכספי מעשר, כדי שלא תיאלץ שלא לעבוד בעבודת הקודש.
    כאשר מדובר במשכורת של אלפי שקלים, עשרות או מאות שקלים אינם נחשבים כמניעה מוחלטת להגיע לעבודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל