לתרומות לחץ כאן

ספר את הימים מדוייק, וטעה בשבועות

שלום עלכם
אצלנו נוהגים שאחד מברך ומוציא את כולם ידי חובה
ולפני הברכה הוא מודיע אתמול היה כך וכך ||| היה מצב שהחזן אמר אתמול היה כך וכך את הימים של אתמול אמר נכון אבל את השבועות הוא ספר של היום בטעות האם רשאי להמשיך בברכה ???
תבוא עלכם ברכה

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שהמנהג שלכם הוא שרק הברכה החזן מוציא את כולם. אבל את הספירה כולם סופרים בעצמם. כפי שכתוב בשו"ע או"ח סי' תפ"ט סעי' א' שצריך כל אחד לספור בעצמו. וראה שם במשנה ברורה ובביאור הלכה שנחלקו האחרונים אם שייך דין "שומע כעונה" בספירת העומר.

אתמול היה 35 לעומר שהם חמשה שבועות. אני מבין שהוא ספר 35 לעומר שהם חמשה שבועות ויום אחד. אם הוא לא תיקן את עצמו וספר שוב (בלא ברכה) כראוי, היום הוא כבר לא יכול לספור בברכה.

יודגש, כי בשעה הקרובה הוא עדיין יכול לתקן את עצמו – עד השקיעה

מקורות:

ראה שם במשנה ברורה ס"ק ז' שהביא מחלוקת ראשונים אם צריך לספור גם ימים וגם שבועות, משום שכתוב בתורה 'תספרו חמשים יום' וכתוב גם 'שבעה שבועות תספר לך'. ולכן כתב שם שאם ספר רק ימים, צריך לחזור לספור את השבועות. ומאחר שהוא לא ספר שבועות כראוי, אין הוא יכול להמשיך ולספור בברכה.

יצויין, כי בימים שאין שבועות שלמים (כמו היום – שהם חמשה שבועות ויום אחד) אם ספר ללא שבועות יצא – ראה שם משנה ברורה ס"ק ט'.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב הגאון שליט"א. אבקש רשות לחוות דעתי השפלה בענין.
    לכאורה לפענ"ד נראה מדברי הפוסקים שיכול בשופי להמשיך לברך בברכה
    עיין כה"ח ס"ק צ"ז מביא מש"כ בזה בשו"מ מהדורא רביעאה ח"ג סי' קכז, דימשיך לברך בברכה. וכן מובא בשו"ת משיב הלכה שאלה פ"ח, ובשו"ת קנין תורה ח"ג סי' קה. ועוד, ובפרט שיש הרבה פוסקים דס"ל דבכל אופן ממשיך לספור בברכה.עיין פסקי תשובות
    וכן משמע דנקטו לדינא בשו"ע הרב ומשנ"ב ובעוד פוסקים דאם טעה רק באחת מהם שבוע או ימים דיכול להמשיך שאר הימים בברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל