לתרומות לחץ כאן

שומע כעונה בקדיש וקדושה / תולעים בשימורים

1)אדם שמתפלל עמידה,ומאריך,ותוך כדי שומע קדיש,וכן בתפילה כשהוא מתפלל שומע קדיש האם הוא מחויב להפסיק בתפילה(במקום שאסור לענות לקדיש)ולכוון בראש, או שיכול להמשיך בלי להקשיב?
2)האם יש בעיה בשבת לפתוח מפת שולחן חד פעמית שבאה מקופלת ודבוקה באוויר?
3)האם מותר לאכול גרעיני תירס מתוק משימורים ללא בדיקה מתולעים, ואם לא איך בודקים?
כנ"ל לגבי שימורים של זיתים וזיתים חתוכים, ובכללי מה שיש בשימורים.

תשובה:

שלום רב

1. בענין זה נחלקו הראשונים, כמובא בתוס' במסכת סוכה לח ע"ב. יש אומרים שגם כאשר הוא שותק ומכוין לצאת ידי חובתו באמירת החזן מדין שומע כעונה נחשב הדבר כהפסק, ויש שחולקים וןסוברים שהואיל ואינו מוציא את הדברים בפיו אין בכך איסור, וממילא כך ראוי לנהוג. מהאחרונים יש שפירשו שמחלוקת זו תלויה בשאלה מהי ההגדרה של שומע כעונה: האם דיבורו של החזן מועיל לשומע אף שהוא עצמו אינו אומר כלום, או שעצם הדיבור מתייחס אף הוא לשומע ונחשב לו כאילו הוא עצמו אמרו [וכאילו השמיעה עצמה אף היא מכלי הדיבור] וכבר האריך בשאלה הזו החזון איש או"ח סי' יט.

להלכה, יש לשתוק ולעשות תנאי במחשבה, שאם הלכה כדברי המחייבים כך לנהוג רצוני לצאת באמירת הש"ץ מדין שומע כעונה, ואם לא, אין כאן אלא שתיקה בעלמא.

2. אם מדובר בלחץ לבד שאינו דבק הדבר מותר.

3. שימורי תירס באופן כללי נקיים מחשש חרקים, אבל כדאי לעיין מעט אחר הפתיחה לראות שאין נגיעות כללית מחמת איחסון שאינו נאות. התולעים נמצאים בעיקר בקלח. זיתים אין בהם חשש חרקים.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל