לתרומות לחץ כאן

חימום בשר שאינו מבושל כל צרכו בשבת

שלום רב! רציתי לשאול בנוגע מה שמצוי בימינו שמבשלים בשר שאינו מבושל כל צרכו, (זה נקרא רמת בישול מדיום) ואוכלים אותו כך, האם יתר היתר בשבת להניחו כנגד המדורה וכיוצא בזה כדי שיתחמם אע"פ שהדבר בגדר של פסיק רישיה שוודאי יתבשל יותר וקיימא לן להלכה דיש בישול כל שלא מבושל כל צרכו. שלכאורה אמרתי שיש כאן ספק ספיקא, ספק אחד שמא אין בישול במאכל בן דורסאי וספק שני שמא הלכה כשיטת הערוך דפסיק רישיה דלא ניחא ליה שרי, וכאן אינו מתכוין להמשך בישול הבשר ואף לא נוח לו מזה?

תשובה:

שלום רב

להלכה נראה, שהואיל ואנחנו מחמירים כדעת הסוברים שיש איסור בישול מדאורייתא בדבר שאינו מבושל כל צרכו, כמבואר בשו"ע סי' שיח סעי' ד, אף כאן יש לאסור. ומה שאתה אומר שהוא פסיק רישא דלא ניחא ליה אינו ברור לדעתי, כיון שבמצב מסויים זה לא ניחא לו בבישול הבשר, אבל במצבים אחרים או אנשים אחרים מעונינים בכך, ונמצא שיש כאן תיקון למאכל, אלא שהוא אינו מעוניין בכך כרגע.

יתר על כן והוא העיקר, להלכה נפסק באופן ברור שפסיק רישא דלא ניחא ליה אסור, כמבואר בשו"ע סי' שכ סעי' יח, ובנשמת אדם כלל ל אות א אסר זאת אפילו בדרבנן, ובודאי שיש להחמיר בכך לגבי איסורים דאורייתא, ולא ניתן לעשות צירוף של שתי שיטות דחויות [דעת הסוברים שדבר המבושל כמאכל בן דורסאי אין בו איסור בישול, ודעת הערוך שפסיק רישא דלא ניחא ליה מותר] ועל ידי כך להתיר את הדבר [על דעת המקילים בפסיק רישא דלא ניחא ליה ראה חזון איש סי' נו].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל