לתרומות לחץ כאן

הנאה ממשחק כדורגל שצולם בשבת באיסור

שלום ביום שבת ישנו משיק כדורגל חשוב אבל אני לא יכול לראות אותו כי הוא בשבת מותר לי להקליט אותו אוטומטיט ולאראות במוצש

תשובה:

שלום רב.

אסור לצפות במשחקים שהוקלטו בשבת באיסור ומשודרות לאחר השבת.

מקורות:

בספר ארחות שבת פרק כ"ה סעיף ס"ו האריך בזה, והביא ב' טעמים לאסור להסתכל בדבר זה עולמית, א' מכיון שיש קנס בכל דבר הנעשה במזיד לצורך אחרים, ב' מטעמו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל שכל דבר שלא ניתן לחזור ולעשותו אין שייך בו שיעור 'בכדי שיעשו' שכל דין 'בכדי שיעשו' הוא רק מפני שיכול שוב לעשות את אותו הדבר שנעשה בשבת וממילא אין לו הנאה ישירה מהמלאכה שנעשתה בשבת, אך צילום דבר שהיה בשבת שלא יכול לחזור שוב אין שייך בו בכדי שיעשו וממילא אסור לעולם. וכן כתב בילקוט יוסף (שבת ג' עמוד ע') שמכיון שעושים כן במזיד דרך קבע לצורך הרבים, יש לאסור ההנאה ממלאכתם לעולם.

 

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. אם גוי מצלם משחק בינלאומי לצורך עצמו משחק, בשבת שבו נבחרת ישראל משחקת עם הנבחרת של אותו גוי. אז מצד אחד מותר לראות משהו שגוי צילם, בשבת בשביל עצמו, ומצד שני צופה יהודי נהנה ממשחק של יהודי, בשבת. ככה שיש כאן התנגשות בין התר לאיסור.

    מה הדין?

  2. הכוונה שלי התנגשות היא.

    מצד אחד מותר לצפות בהקלטה, כי אותה גוי צילם לעצמו, אבל הוא צילם את נבחרתו משחקת עם נבחרת ישראל בשבת, משמעות העניין יהודים משחקים, ואסור ליהודי להנות ממעשה יהודי כזה בשבת.

    לכן יש כאן צילום מותר על מעשה אסור. מה קובע.?

  3. ברגע שזו נבחרת ישראלית מה משנה מי צילם? זה מזכיר לי את הקונפליקט של מה הבעיה לאכול בשר בחלב, הרי הבשר מצד עצמו מותר וגם החלב מצד עצמו כשר למהדרין…

  4. הבנתי בעניין הזה.

    ושאלה נוספת שעכשיו לא קשורה במישרין למעשה שבת של יהודי.

    נניח וצפויה להיות תופעת טבע בשבת, נניח והר געש יתפרץ.

    אז ליהודי, מותר להנות מצילום שגוי עושה לעצמו בלבד. ואסור לפי כך ליהודי להנות מצילום של גוי במיוחד בשביל יהודי.

    אך מצד שני אם יש ליהודי מערכת הפעלה ממחוחשבת אוטומטית ועצמאית לחלוטין, והיהודי יתכנת אותה בשביל לצלם את תופעת הטבע, אז יהיה לו אכן מותר.

    אז השאלה היא למה צילום גוי לצורך יהודי, אסור, וצילום אוטומטי ממוחשב עצמאי מותר, ומה ההבדל ביניהם.?

    ועוד שאלה בפני עצמה. אם יהודי שרצה לצלם את תופעת הטבע, האם יכול כביכול לבקש מגוי כאילו לצלם בשביל לעצמו, ולכוון את זה בדעתו שזה לעצמו, ושהיהודי רק ייהנה מזה.? כמו שעושים למשל בתחומים אחרים לדוגמה, אסור לקחת ריבית, אז ללקוחות בבנקים שכן מקבלים ריבית, אז הם עושים את זה באופן של תוכנית עסקית, שהיא מצד עצמה, לא נחשבת לריבית, ובכך מותר ללקוח לקבל את מה שמכונה כריבית, אבל לא נחשב מבחינת ההלכה לריבית. אז אותו דבר עם היהודי שכאילו יכוון שהתמונות שאותו גוי יצלם יהיו בשביל עצמו, והיהודי יקבל אותם בתמורה למשהו. האם זה אפשרי.?

  5. 1. צילום גוי יש בו איסור דרבנן שמא יבוא לצוותו לעשות זאת ויעשה הדבר בשליחותו. 2. בדרך כלל זו הערמה בבנקים מדובר בחוזה מסויים שיש לו תוקף על פי דין. ולפיו כאשר האדם יוכיח שלא הרויח כסף וישבע על כך, יאסר על הבנק לקחת ממנו ריבית.

  6. ובצילום עצמאי לחלוטין על ידי מכשיר רובוטי אוטומטי ממוחשב שתוכנת מראש על ידי יהודי לצילום הר געש שצפוי, להתפרץ בשבת, איך זה שהדבר מותר אם יש בזה סוג מסוים של שליחות, ומה ההבדל בין זה לבין גוי.?

  7. שלום וברכה.
    חיפשתי דיונים בעניין מעשה שבת וקצת לא הבנתי את אחד הדינים שנאמרו לעיל.
    בעניין קבוצה של יהודים שמשחקים בשבת, וגוי צילם את המשחק לצורך עצמו – ניתנה תשובה שהדבר הוא אסור.
    אולם, מעיון בסוגיה נראה שרק כאשר יש הנאה מעצם חילול השבת הדבר אסור, ולא בעקיפין – היינו, רק כאשר יהודי עשה מעשה אסור בשבת ואני נהנה מעצם הדבר – יש איסור להנות מדבר זה, ולא צילום של יהודי אחר מחלל שבת – הרי המשחק אינו קשור לצילום.
    תשובה דומה נתן הרבי מלובביץ' בעניין נסיעה באוניה של גוי בשבת, אשר משווים אותה לצריכה של חשמל בשבת: אמנם בתחנת הכח עושים הרבה פעולות אסורות בשבת, כגון תקשורת, דואגים לכל מיני עניינים שוטפים תו"כ חילול שבת – אולם אין בכך קשר לייצור החשמל ממש – ולכן דנים הפוסקים היתר להשתמש בחשמל (וגם החזו"א מסכים לעניין זה אלא שאומר שיש להביע מחאה ולא להתיר שימוש כדי שלא יחללו שבת).

    נקודה נוספת, היא שיטות הפוסקים שאומרים שהנאה במראה אינה הנאה כלל, שדעתם לא הושמעה כלל!

  8. כאשר גוי מצלם לצורך עצמו, אם הפעולה המצולמת אינה חילול שבת הדבר מותר. הדעה שהנאה במראה אינה אסורה אינה ידועה לי, אשמח למקורות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל