לתרומות לחץ כאן

ברכה על טבעות בצל / ברכה על במבה

שאלה א: לדעת הרב עובדיה יוסף/הרב יצחק יוסף, מה מברכים על טבעות בצל, ומהו המקור לכך?
שאלה ב: לדעת הרב עובדיה יוסף/הרב יצחק יוסף מה מברכים על במבה, ומהו המקור לכך?

תשובה:

א. הכלל הוא מאוד פשוט, פרי או ירק שדרכו להאכל מבושל, כשהוא מבושל ברכתו אדמה או העץ וכשהוא חי ברכתו שהכל, וכן להיפך, אם דרכו להאכל דוקא חי, כמו אפרסמון או קלמנטינה, ואכלו מבושל, ברכתו שהכל. ואם דרכו להאכל בשני האופנים כמו תפוח עץ, ברכתו תמיד העץ. לכן, הואיל ובצל אינו נאכל לבדו, לא רק כשהוא מטוגן או כחלק מסלט, כשהוא נאכל חי ברכתו שהכל וכשהוא מטוגן ברכתו אדמה.

ב. ידועה הכרעתו של הגר"י יוסף שיש לברך על במבה אדמה, וטעמו, משום שכביקר במפעל מסויים ראה שהבמבה אינה נעשית מתירס או בוטנים טחונים, אלא על ידי ניפוח הגרגרים על ידי חום, כמו בפופקורן. אולם, כמדומה שברוב המפעלים הבמבה לא נעשית כך, וממילא ברכתה שהכל כיון שהיא נעשית ממינים טחונים שכבר איבדו את צורתם הטבעית.

מקורות:

א. ראה שו"ע סי' רב סעי' יב.

ב. ראה שו"ע שם סעי' ז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אז ייתכן לומר שהרב עובדיה זצ"ל פסק הלכה על פי שראה מפעל אחד והשליך על כולם? אני שואל כדי ללמוד וזה לא מתיישב לי טוב מקוצר דעתי בוודאי.

  2. למעשה נראה שלא דייקתי לגמרי, יש לו כאן סברא נוספת, לדבריו מבדיקתו יצא שהבמבה נעשית מגרגירי תירס שהם מזן שאינו ראוי כל כך לאכילה בפני עצמו אלא רק על ידי ריסוק וניפוח, ולכן זה בכלל דבר שדרך לרסקו וברכתו אדמה. מכל מקום מנהג רוב העולם כמדומה לברך שהכל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל