לתרומות לחץ כאן

אמירת קדיש יתום כשאין אבלים

למרנן ורבנן יישר כוחכם~!
מדוע רק יתום ל"ע אומר את הקדיש שלפני "קוה" ועלינו לשבח והרי זה פספוס למניין של צעירים שב"ה אין שם…
והאם אדם מבוגר שאינו יתום יכול לומר? והוא הדין לאמירת קדיש לאחר דברי תורה / הלכה / קריאה בתנך?

תשובה:

שלום רב.

מעיקר הדין, על פי סדר התפילה די בכך שאומרים קדיש לאחר ובא לציון ולאחר עלינו לשבח. שאר הקדישים הנאמרים בסוף התפילה הם תקנה מיוחדת עבור יתומים שאינם יכולים לשמש כש"ץ. לכן, כאשר אין יתום בבית הכנסת אין טעם באמירתם. הקדיש לאחר שיעור אינו שייך ליתומים בדוקא. כיום שיש מנהג שגם הקדיש לאחר עלינו לשבח נאמר על ידי יתומים בדוקא, אדם שיש לו הורים אינו רשאי לאומרו אלא אם כן הוריו מחלו לו על כך.

מקורות:

ראה שו"ע סי' קלב סעי' ב ובמשנה ברורה שם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם יש "ענין" באמירת ר' חנניה בן עקשיא וקדיש. לאחר שיעור תורה. האם זה עניין רק לאבל בתוך שנה או ביורצייט. או שזה "עניין" כללי. לומר בסוף שיעור ר' חנניה וקדיש. גם כשאין חיוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל