לתרומות לחץ כאן

באיזה גיל יש לכתוב צוואה

באיזה גיל מומלץ לכתוב צוואה לבניו אחריו?
והאם יש חילוק בין אדם בריא לאדם חולה?
כלומר, לאו דווקא חולה הנוטה למות, אלא אפילו אם עבר בחייו כמו ניתוח לב, או אירוע מוחי, שיש סיכוי לכאן ולכאן.

תשובה:

שלום רב,

בגיל חמישים גם אדם בריא יכול לכתוב צוואה. לחולה עדיף אם יכתוב כמה שיותר מוקדם.

מקורות:

כתב בספר חסידים סי' תקסט "אדם שיודע שבניו בני מריבה לא יגרום שיבואו לידי מחלוקת בעבור הירושה יחלוק בחייו וימנה אפוטרופוס על שלו בפני עדים כדי שיהא שלום לאפוטרופוס ולזרעו וכתיב עליו ועל כיוצא בו וחוסה במותו צדיק (משלי יד לב)".

ובספר מעבר יבק בחלק שפתי צדק פ"ח האריך בזה וכתב: "ואם יודע שבניו בני מריבה יחלקם קודם מותו לבל יגבירו כחות הקטגוריא בהתעצמם בריבם זה על זה, ונמצא שם שמים מתחלל ביניהם בשבועות וחרופים ולהביא דינם לפני שופט. ובמניעת בניו מדברי ריבות יכוין להחליש כחות הדין ולהוציא השטן מביתו, כי במקום מריבה שם ינוח, כדאמר (גיטין דף נב ע"א) ווי דאפקיה רבי מאיר מההוא ביתא. ואוי לנפש האב הגורם ברוע הנהגתו קטטה בין בניו, שגם הוא לא ינוח על משכבו בהשקט, ונותן כח לדינים להתגבר עליו ח"ו, כי מגלגלין וכו', ואם הוא חכם ורואה את הנולד ומתקן עד מקום שידו מגעת, עליו נאמר (משלי יד לב) וחוסה במותו צדיק… ברם מיבעי ליה להביט מראשית אחרית לבל יהיה הוא והממון שהוריש להם סיבה רחוקה או קרובה להבעיר אשו של גיהנם עליו ועליהם, ומגביה ח"ו כחות היכל חמישי מהיכלי התמורות הנקרא איבה, ועיקר כונתו להיה לשמים ולתקון עליון ולהשבית אויב ומתנקם למעלה ולמטה ממנו ומבניו".

יש סיפור מהחתם סופר שהיה נשוי עם בתו של הגרע"א והיא נפטרה בגיל צעיר. החתם סופר התפלא עליה למה לא זכתה לאריכות ימים. בער"פ בבדיקת חמץ מצא צוואה שהשאירה ואמר שמצא את הסיבה לפטירתה בגיל צעיר, שבכתיבת הצוואה נתקיים בה 'אשר יגורנו בא לנו'. אבל בגיל חמישים אין לחוש לזה, כיון שכן דרך העולם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל