לתרומות לחץ כאן

עניית קדוש וקדושה כששומע ממנין אחר

שלום,
רוב הפעמים בבית הכנסת בעזרת נשים אני לבד ולא יודעת איפה נמצאים הגברים בתפילה/קריאה (באולם למטה,) אז אני מתפללת בקצב שלי, לפעמים הם בתפילת שחרית ואני במקום שונה בתפילה מאשר הם או בתהילים או בתיקון הכללי. לפעמים קורה שאני במקום שונה מהגברים והם לפתע אומרים קדיש – האם אני צריכה להפסיק את תפילתי (השונה,) ולהגיד אמן בקדיש ביחד איתם או להמשיך את תפילתי ללא קשר למה שקורה באולם של הגברים ? תודה

תשובה:

שלום רב.

כאשר את לא מצטרפת עם ציבור הגברים לתפילה אין חיוב לענות עמהם, אולם, כאשר הדבר אינו מפריע לכוונה בתפילה נראה שכדאי מאוד לענות, שכן אמרו חז"ל שהעונה אמן יהא שמיה רבה בכל כוחו [ופירש רש"י בכל כח כוונתו] קורעין לו גזר דין של 70 שנה! הקדושה אף היא דבר נשגב ביותר. הובא בספרים שכל מלאכי מרום ממתינים לאמירתם של ישראל קדוש קדוש וכו' ורק אחר כך יכולים הם לומר קדושה בעצמם.

אלא שהדבר תלוי במקום בו את עומדת בתפילה, ונאמרו בכך חילוקים רבים נעסוק בבולטים שבהם: בזמן אמירת פסוקי דזמרא מותר לענות אמן קדיש וקדושה [רק את הפסוקים קדוש ברוך וימלוך], מלבד נקודת סיום ברכת ברוך שאמר וישתבח, לאחר הזכרת ברוך אתה ה' וקודם סיומה. כמו כן, אין לענות ברוך הוא וברוך שמו.

בזמן אמירת ברכות קריאת שמע, מותר לענות אמן על כל הברכות, אולם, אמירת קדושה תהיה רק את הפסוקים קדוש וברוך. ברכת אשר יצר יש לדחות לאחר תפילת העמידה.

בין גאל ישראל לשמונה עשרה אסור לומר כלום.

מקורות:

על כך שאין חיוב לענות ממנין אחר ראה ס' הליכות שלמה תפילה פרק ו סעי' יב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל