לתרומות לחץ כאן

מעבר במקום מוקף מצלמות בשבת

ארבעים דקות אחר השקיעה של כניסת שבת נכנסתי למשרד לקחת השטרימעל ביציאתי נזכרתי שהמקום מצולם ואם אצא למזדרון הבא ידלק לד של חיישן תנועה הנמצא שם ומפעיל את שמירת הצילום. למעשה כיון שהיה לפני זמן ר"ת והלד אינו אש והוא פסיק רישא דלא ניחא ליה ומשום עונג שבת סמכתי להקל ולצאת משם.
השאלה אם נהגתי נכון
ואם אחרי זמן ר"ת גם הדין כן
ואם לד באמת אינו הבערה
ומתי סומכים על פסיק רישא דלא ניחא ליה

תשובה:

שלום רב.

ראשית, ההנחה שהדלקת הנורה היא פסיק רישא דלא ניחא ליה לא ברורה לי, שהרי אתה מעוניין שמערכת הצילום של הבטחון תפעל כהלכה ומה שאינך מעוניין שאתה עצמך תצולם אלא רק אחרים, לא יחשב לכאורה כפסיק רישא דלא ניחא ליה. כמו כן, להלכה, פסיק רישא דלא ניחא ליה אסור אף הוא מדרבנן, שלא כדברי הערך שמתיר בכך, כמבואר במשנה ברורה סי' שכ ס"ק נג ובביאור הלכה שם. ואף שמבואר שם שעם צירופים נוספים יש לסמוך על הערוך, רחוק קצת בעיני לומר שצירוף שיטת רבינו תם בענין זמן צאת הכוכבים יספיק לכך, שכן לגבי מוצאי שבת ואכילה ביום הכיפורים מנהג רוב העולם להקל שלא כדבריו אף שהם מהחמורות שבתורה, ואף אלו שמחמירים בזה נוהגים כך בתורת חומרא בעלמא ולא מעיקר הדין.

ראה עוד בענין הבעיה של מצלמות במעגל סגור בשבת כאן.

לגבי מנורת לד, הסברא אומרת כדבריך שהדלקתה אינה אסורה מדאורייתא אלא אם כן נסבור כדעת החזון איש שכל סגירת מעגל חשמלי אסורה משום בונה. ומכל מקום יש בכך איסור דרבנן. אולם, לפי מה שהבנתי, עיקר הבעיה כאן אינה אותה מנורת לד אלא יש כאן שרשרת פעולות שקשורות למערכת האבטחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל