לתרומות לחץ כאן

חילול שבת לצורך ביצוע תפקיד מבצעי / חזרה בשבת לפלטה חשמלית / הידוק ידית של כלי בשבת

1)יש לנו פלטה של שבת, אותה אנו מכניסים לתוך כיסוי ממתכת גדול, מעין בית,כמו תנור שעוטף אותה,ויש לזה ידית שאיתה פותחים את דלת ה"בית".הידית הזו כל הזמן נופלת מהמקום כי זה ישן ולא תפוס טוב, האם בשבת כשזה נופל יש בעיה להחזיר את זה למקום?
2)חייל/איש מילואים שנמצא בשבת בבסיס ועליו לבצע תורנויות שונות הכרוכות בחילול שבת-האם ישנה בעיה של חילול שבת, או שכל מה שעושים מתוקף שמירה על הביטחון זה מותר ורק איפה שניתן לצמצם בחומרה של הדבר לצמצם(לעשות בשינוי וכדומה)?
3)שניצל תירס קפוא שקונים בשקיות, האם מותר להניח בשבת על הפלאטה או שיש בזה איסור בישול כי אי אפשר לאכול את זה ככה וגם ביום חול צריך לשים בטוסטר אובן לכמה דקות עד שיהיה ראוי לאכילה?

תשובה:

שלום רב.

א. אם הידית נכנסת למקומה באופן מהודק אסור לעשות זאת בשבת, גם אם לאחר זמן היא מתרופפת שוב, אולם, במקרה שהיא נכנסת באופן רפוי אין בכך איסור. אין הגדרה ברורה בפוסקים מהו ההידוק האסור, ונראה, שאם צריך מאמץ כל שהוא לפרק ביניהם נחשב הדבר כהידוק.

ב. באופן כללי, חייל שנמצא תפקיד מבצעי במקום שנדרשת בו השמירה על בטחון המדינה, אם בגבולות או בשטחי יש"ע וכיוצא בזה, כל הפעולות הנצרכות לו לקיום חובתו המבצעית הן בכלל פיקוח נפש. אולם, כאשר הוא אינו בתפקיד מבצעי, או שהתפקיד אותו הוא ממלא אינו חיוני בעליל לצרכי הבטחון [עבודות מטבח ונקיון וכיוצא בזה], אין ספק שאסור לו לחלל את השבת לצורך קיומן. באופן כללי, יש לאתר רב צבאי ירא שמים המצוי בפרטי הענין ולהוועץ עמו על כל פרט כזה. קשה מאוד לסמוך בענין זה על המפקדים בשטח.

ג. אם אכן כדבריך שניצל תירס אינו ראוי למאכל כשהוא מופשר ללא אפייה או טיגון, חימומו על הפלטה אסור בשבת, ולדעת רוב הראשונים יש בכך איסור דאורייתא. אולם, אם הוא ראוי למאכל לגמרי אלא שחימומו נצרך להפשרתו, או כדי להשביחו מעט, אין בכך איסור בישול, אלא שנחלקו הדעות אם יש בכך איסור חזרה [או נתינה בתחילה]. כפי שיבואר במקורות.

מקורות:

א. ראה שו"ע או"ח סי' שיג סעי' ו, על פי הגמרא בשבת מז ע"א.

ג. לדעת רוב פוסקי זמנינו, אין להניח דבר קר גם כשהוא יבש על גבי פלטה בשבת משום איסור חזרה. אולם, הגר"ע יוסף מיקל בכך לענין פלטה חשמלית שכל תכליתה לחימום מאכלים ולא לבישולם, כיון שאיסור חזרה הוא משום "מיחזי כמבשל", וכאן שמניח על פלטה שאינה מיועדת לכך אין לחוש. כדבריו אלו צידד להקל בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ד סי' עד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל