שלום הרב! בשבת האחרונה ננעל בחור בשרותים של בית הכנסת . הרב לא היה ואחד המתפללים שבר עם מעדר את הלשונית של הדלת.
האם הדבר היה מותר?
האם היינו צריכים להשאירו שם כל השבת?
תשובה:
שלום רב.
פריצת דלת אסורה בשבת, אלא שישנם אופנים שהדבר אסור מדאורייתא וישנם אופנים שהאיסור אינו אלא מדרבנן, ויש לכך השלכה למקרה שלפנינו: כאשר המנעול נשבר ויש לשוברו ולהחליפו, הדבר אסור מדאורייתא כדין "סותר על מנת לבנות במקומו", ובאופן זה אין כל היתר לשבור את המנעול בשבת. אולם, כאשר פורצים את הדלת על ידי שבירת המשקוף או כל דבר אחר שלא אמורים בדרך כלל לשוברו לצורך תיקון הדלת, הדבר אסור רק מדרבנן, וכיון שהשהייה בשירותים למשך זמן ארוך כרוכה בצער מותר לעשות זאת על ידי גוי, אך לא על ידי יהודי, שכן כאשר הדבר נעשה על ידי גוי, הוא נחשב כ"שבות דשבות במקום צער", כלומר, האמירה לגוי אסורה רק מדרבנן, וכיון שמורים לו לעשות מלאכה שאף היא עצמה אינה אסורה אלא מדרבנן, הדבר מותר באופן זה שיש צער לאותו בחור.
אולם, אם יש ילד קטן נעול בשירותים, נחשב הדבר כפיקוח נפש מחמת שהוא מפוחד מאוד מהשהייה במקום הצר והנעול, ומותר לשבור את הדלת גם על ידי יהודי, ובעת הצורך שאי אפשר באופן אחר, מותר לעשות זאת גם על ידי מלאכה דאורייתא.
מקורות:
ראה יומא פד ע"ב, מגן אברהם סי' שכח ס"ק ח ובמשנה ברורה שם ס"ק לח. על גיל הקטן שמותר לפרוץ את הדלת עבורו, ראה מור וקציעה שם, שנראה שעד גיל 6 שנים ניתן להקל.
שלום הרב,
הרי עובדיה זצ"ל פסק (כמדומני בלווית חן) שאפשר לעשות שבות דשבות גם ע"י ישראל (ע"י שינוי) וכן נראה לי המג"א. מדוע אי אפשר להסתמך עליהם?
למיטב ידיעתי הקלו בכך רק בגוי ומשום שאמירה לגוי היא שבות קל, וראה משנה ברורה סי' תקפו ס"ק פו ושמירת שבת כהלכתה פרק כו הערה סה. וראה הרחבה רבה על כך בס' ארחות שבת פרק כג הערה קסא. אשמח לקבל ממך מקורות אחרים.
האלף לך שלמה קמ"ו; מהר"ם בריסק, ב, סד-סו; לוית חן ל"ה
וכן מגן אברהם סימן שז ס"ק ז
" דבמקום הפסד גדול יש להתיר שבות ע"י עכו"ם אפי' כדרכו ושבות ע"י ישראל שלא כדרכו אבל בלא"ה אין להקל כלל "
כתוב וחי בהם,מישהו מוכן להינעל בשירותים,?אם אין גוי שיהודי יפתח,האם היית רוצה להישאר בשרותים כל השבת?
לא הבנתי את הלוגיקה שבדבריך. לא הייתי רוצה, אבל בחיים קורים לפעמים גם דברים לא נעימים, ולפום צערא אגרא.
שלום הרב
האם מותר להוציא את הצירים ע"י מברג ופטיש?
תודה
כשמדובר בילד קטן שהתרנו מותר גם באופן זה.
שלום הרב
האם מותר דרך קלקול של המנעול להוציא אדם מבוגר או שזה גם בעיה של סותר?
תודה
מקלקל זו לא סיבה להיתר, אלא רק הופך את האיור לדרבנן, וכך מחמת הצער מותר אבל רק על ידי גוי וכאמור.
השאר תגובה