לתרומות לחץ כאן

מצא כמות גדולה של מטבעות, נדר במחשבה לצדקה

שלום רב,
מתחת לעבודה שלי יש שביל עם מעקה קטן שמשמש כעין משענת שיושבים שם לעיתים אנשים [מעשנים סיגריות בהפסקה מעבודה].
היום בבוקר עברתי שם וראיתי על המעקה עשרות מטבעות של 10 אגורות, בערך זה היה בשווי של כ – 10-15 ש"ח [והכל במטבעות של 10 אגורות]. לתומי חשבתי כי היות מדובר ברשות הרבים שרבים הולכים בה וגם אין סימן לכסף שאין כאן סימנים ויש ייאוש בעלים ולכן אני יכול לקחת ואכן לקחתי. זה קרה היום בבוקר והכסף נמצא אצלי.
האם אלי להחזיר? אם כן למי? אציין שיש בקרבה בניין עם שומר שאני יכול להחזיר אליו. אם לקחתי האם אני חייב להפריש הכול לצדקה או שאין חובה? אם שלקחתי חשבתי בליבי שאשתמש במטבעות אלו לצדקה ב "ויברך דוד" האם זה נחשב נדר ואני חייב לקיים אותו? אציין שלא הוצאתי בפי במילים.
תודה
בברכה,

תשובה:

שלום רב,

אם המטבעות נמצאו בתוך שקית, או אם היו מסודרות בצורה יפה, יש לתלות מודעות על עמודי חשמל שבקרבת מקום על כך שנמצאו מטבעות, ויש להחזיר אותם למי שיידע לומר כמה מטבעות היו. אם אף אחד לא יבוא לבקש, יש לשמור אותם עד שיבוא אליהו הנביא. אם בנק ישראל יחליף את המטבעות תוכל לקחת אותן לעצמך לפני שהן נפסלות ולרשום בפנקס את הסכום.

אם המטבעות היו מפוזרות, הנך יכול לקחת אותם. אין חובה לתת אותם לצדקה אבל אם החלטת במחשבתך (החלטה סופית ולא התלבטות) לתת אותם לצדקה, יש לתת אותם לצדקה.

מקורות:

לעניין מציאת מטבעות עיין שו"ע חו"מ סי' רסב סעיף יב שצריך שלושה מטבעים מונחים בצורה מיוחדת כדי שיהא בהם סימן.

לעניין נדר לצדקה במחשבה עיין עלון המשפט גליון 23 עמוד א דין 2.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל