לתרומות לחץ כאן

הבדלי שעות בנסיעה לחו"ל לענין נר חנוכה

אני יוצא בתאריך 04/12/2013 א' בטבת תשע"ד מארה"ב לישראל, דרך רוסיה.
שעת הטיסה היא:
ניו יורק-מוסקבה 14:10. זמן הטיסה היא 9 שעות ו10 דקות. ומועד הנחיתה היא בשעה 8.20 בבוקר יום ה' לפי שעון מוסקבה.
אני רוצה שבשעת השקיעה אצלי ידליקו נרות חנוכה בבית בירושלים,
מהי השעה בישראל שבה אני אהיה בשעת שקיעה בטיסה?

תשובה:

שלום רב.

לצורך קיום מצות חנוכה, אתה לא צריך שידליקו נרות בביתך בשעה שאצלך היא השקיעה, אלא בשעת השקיעה בירושלים. אם בביתך בירושלים ידליקו נרות חנוכה עבורך בכל יום בזמן השקיעה, יצאת ידי חובה ולא משנה כלל שבאותה שעה אצלך זה אמצע היום. הרעיון בדין אכסנאי בחנוכה, הוא שמצות ההדלקה היא חובה על הבית ולא על האדם, וכיון שכך, כל בני המשפחה, גם אלו המצויים בחו"ל זמן ההדלקה שלהם הוא כפי שהוא בביתם. כמובן, שבאופן זה לא מקיימים את דין המהדרין, שענינו שכל אחד מבני הבית מדליק בעצמו. החידוש הוא, שכאשר אדם רוצה להדליק מדין מהדרין זמן ההדלקה שלו משתנה, והוא כפי זמנו בחו"ל.

על ביאור ענין זה ראה שו"ת רעק"א סי' יג, שגדר ענין המהדרין, הוא שכל אחד מבני הבית מקיים את המצוה בעצמו, ואינם נטפלים יחד לחיוב אחד הנקבע על הבית. וממילא, נראה שגם לא יוכל לקיים את דין המהדרין על ידי שמישהו ידליק עליו באותה שעה בביתו, כיון שלענין דין המהדרין זה לא המקום הראוי לו להדלקה. לא יתכן לקיים את המצוה בארץ ישראל לפי זמנה בחו"ל , זה תרתי דסתרי מיניה וביה. וראה עוד בשו"ת מנחת יצחק ח"ז סי' מו.

אולם אם אתה רוצה לדעת מהי השעה של השקיעה במקום בו אתה נמצא: בשעה 15.32 לפי שעון ניו יורק. כלומר, בירושלים השעה תהיה 22.32.

חנוכה שמח.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל