לתרומות לחץ כאן

נר חנוכה שמדליקים בכל הפתחים משום החשד

הגמ' אומרת שחצר שיש לה ב' פתחים צריך להדליק בשני הפתחים, האם חצר שיש לה יותר מב' פתחים (כאהלו של אברהם אבינו) צריך להדליק בה נרות בכל אחד ואחד מהפתחים? ומדוע? ואם כן-האם אף צריך לנהוג בכל ההידורים שנאמרו בנר חנוכה או די לצאת ידי חובת עיקר המצווה?

תשובה:

שלום רב.

החיוב להדליק בשני הפתחים קיים משום שבאותו צד אין חנוכיה אחרת, והרואה יהיה סבור שלא קיים מצוה זו. בביאור הלכה (סי' תרעא) הוסיף עוד, שחיוב זה נאמר לא רק כשהפתחים הם אחד בדרום ואחד בצפון ומרוחקים זה מזה, אלא גם כשאחד בצפון והשני במזרח. לפי זה נראה שכאשר יש לו פתחים בארבעה צדדים, ארבעתם מחוייבים בנר חנוכה.

בנוגע לשאלתך האם יש דין מהדרין בנר של חשד, ראה ס' ברכת אברהם שבת כג ע"א, שדין זה תלוי בהגדרת החיוב של נר החשד, האם זהו סתם חיוב מצד מראית העין, שכך סבר הר"ן שם ומשום כך כתב שאין לברך על הדלקה זו. או שדין זה הוא חלק ממצות נר חנוכה, לפרסם את הנס באופן כזה שכולם ידעו שמשתתף הוא בהודיה לה' יתברך, שכך סבר בס' ארחות חיים. ומשום כך כתב, שאם אינו מדליק אותן זו אחר זו, חייב לברך על הדלקת הנר של החשד. ולפי זה, בהחלט יש מקום להדר בהדלקה זו את כל ההידורים שנאמרו בנר חנוכה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל