לתרומות לחץ כאן

פסיק רישא באיסור דרבנן

האם קיים המושג שינוי בפסיק רישא ? זאת אומרת שהרי הפעולה היא מותרת כגון פתיחת מקרר, וכתוצאה מכך נעשה איסור דרבנן – (נניח -נורת לד שנדלקת) , האם במקרה כזה יועיל השינוי ? שהרי הפעולה של פתיחת המקרר היא הרי מותרת בפני עצמה, והאם מועיל שינוי בפעולה מותרת?

תשובה:

פסיק רישא נחשב כמעשה לכל דבר, וממילא לא יועיל כאן שינוי. ואף שהשינוי יוצר שהמלאכה אינה אסורה אלא מדרבנן, מכל מקום דין פסיק רישא אמור אף באיסורים דרבנן ואין בכך כלום. מה שיכול להיות, הוא שאף על פי שלהלכה אנו נוקטים שפסיק רישא דלא ניחא ליה אסור אף הוא, כגון שנכנסה ציפור הביתה ואדם רוצה לסגור את החלון מפני הצינה ולא ניחא ליה בצידה, באופן זה יש שהקילו משום שהוא פסיק רישא באיסור דרבנן.

מקורות:

על פסיק רישא באיסור דרבנן ראה מגן אברהם ס' שיד ס"ק ה. על פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן, ראה נשמת אדם כלל ל אות א, והובא במשנה ברורה סי' שטז ס"ק ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל