לתרומות לחץ כאן

מעלית שבת

שלום רב. לכבוד הרבנים שליטא.

רציתי לשאול האם מותר להשתמש במעלית שבת? ואם ניתן לקבל מראה מקום לעיין בתשובה. מאוד חשוב לי אם מרן אלישיב זצל,נתן תשובה בדבר. בברכה ותודה

תשובה:

בנוגע לשימוש במעלית שבת נחלקו הדעות: דעת הגרש"ז אויערבך שהשימוש בה מותר, כיון שהיא עולה ויורדת לעיתים מזומנות ופעולתה אינה מושפעת ממעשה האדם. אולם, יש שהחמירו שלא להשתמש במעלית שבת אלא בעלייה ולא בירידה. משום שכובד המשא גורם להפעלה יתירה של הבלם והדלקת נורות נוספות. ויש שהחמירו כלל לא להשתמש במעלית שבת, מהם שחששו לשינויים הנעשים במערכת החשמל כתוצאה מכובד המשא, ומהם שטענו שהנסיעה במעלית מהווה פגיעה בקדושת השבת, וכעין איסור "עובדין דחול", וכך היא דעתו של הגרי"ש אלישיב.

מקורות:

הרחבה על השיטות השונות שנאמרו בדין זה, ראה שמירת שבת כהלכתה מהדורה חדשה פרק כג סעי' נח ובהערה קסה. על הוראתו של הגרי"ש אלישיב ראה ס' הלכות שבת בשבת ח"ג עמ' רמה ובהערה שם, שמצטט את נוסח הכרוז בו אסר הגריש"א את השימוש במעליות שבת מכל וכל וזאת משני הטעמים הנ"ל – חשש הבערה, ולמיגדר מלתא שלא תעשה השבת כיום חול.

הרחבה רבה בשיטות השונות שבזה, ראה בשו"ת ישיב יצחק ח"ו סי' ו, ושם מציין, שיש מעליות המופעלות על ידי לחץ אויר בלבד ללא כח חשמלי, ובאלו אין לאסור רק משום כבוד השבת וקדושתה, ובעת הצורך יש להקל בהן יותר. וראה שם שדעת הגרע" יוסף זצ"ל כדעת הגרש"ז אויערבך להקל בזה.

על אופן פעולתה של מעלית שבת והצדדים השונים להקל בכך, ראה בס' מעליות שבת של הרב לוי יצחק הלפרין, שבהוצאת המכון הטכנולוגי לבעיות הלכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל