האם אשה שצובעת את השיער שלה והצבע מחזיק כמה חודשים, האם זה נחשב כחציצה לגבי טבילה
תשובה:
שלום רב.
שיער צבוע כשהצבע אין בו ממשות והוא שלם אינו נחשב חציצה בטבילה, אך אם הצבע כבר נפגם ואינו מושלם, או שיש בו ממשות הוא חוצץ. ואם צובעת את השיער לפני המקווה יש להקפיד לכתחילה לצבוע כמה ימים קודם לכן כדי שלא ישארו שירי צבע על הפנים.
מקורות:
שולחן ערוך יו"ד סי' קצ"ח ט"ז. אם יש בו ממשות נחלקו האחרונים אם נחשב כחציצה בכולו או ברובו ולכן לכתחילה יש להסירו, ראה בבגדי ישע סי' כ"ג בחכמת אדם כלל קיט ס"ג, ובשו"ת פני אריה סי' ו ובטהרת ישראל סעיף נ"ד. וברוב הצבעים שיש כיום בצורת ספריי וכדו' נחשב שאין בהם ממש ואינם חוצצים.
ב"ה
מה הפירוש "אין בו ממשות"?
לא מורגש במישוש.
לא כל כך הבנתי. אם כשאין בו ממש לא נחשב חציצה, למה דוקא כהצבע מושלם? גם כשהתחיל לצמוח שיער מקורי והיא כבר לא מרוצה עם חצי צבוע וחצי לא, לפי מה שכתב כבוד הרב, היא תצטרך לחזור ולצבוע לפני הטבילה, ולמה? הרי אין בו ממש?
הרעיון הוא שיש בעצם מחלוקת מה הטעם לכך שלא הקפידו בצבע כזה, האם משום שהוא עשוי לנוי והיא אינה מקפדת עליו ואדרבה מקפידה שישאר, או משום שאין בו ממש, ולכן רוצים להרויח את שני הטעמים.
האם מותר לצבוע ריסים וגבות 3 ימים לפני טבילה?
והאם מותר בשבת להשתמש בפודרה עם גוון שונה משקוף?
תודה רבה
שלושה ימים קודם מותר. אבל לא ביום הטבילה שאז יתכן שישאר ממשות.
אין להשתמש בפודרה בשבת.
אם התחיל לצמוח שיער לבן בשורשים ורואים זאת, אסור לטבול כך?
חייבים לצבוע לפני הטבילה?
כוונת הכותב שזה תלוי במחלוקת הפוסקים, אם הסיבה שצבע אינו חוצץ זה בגלל שבא לנוי ואדם חפץ בו, או בגלל שאין בו ממשות, כאן שזה פגום הנוי מפוקפק אבל אין ממשות. אני חושב שבכל מקרה מותר לטבול, כיון שאני מניח שהגם שאשה רוצה צבע, היא עדיין מעדיפה חלקי על כלום, כך שעדיין זה לנוי ורוצים בו ולא מסירים אותו אלא רק מוסיפים עליו, ואפשר לטבול. מושלם
יש מקור לכך ?
כי סברתי זה נשמע מכון שסוף תעדיף ככה מאשר כלום / להסירו ..
אני חושב כך והכל לפי הענין. ובודאי יש להמנע מלהגיע לספק הזה.
השאר תגובה