לתרומות לחץ כאן

איסור הונאה בקניית רכב בפחות ממחירון לוי יצחק

אחי (מוכר) סיפר לי כי הוא חושב למכור את רכבו וכי יש לו חבר מהעבודה שמוכן לקנות אך הוא דורש מחיר מחירון לרכב, אמרתי לאחי כי אני (הקונה) מעוניין לקנות ממנו את הרכב, המוכר סיפר כי הרכב תקין לחלוטין פרט למספר ליקויים שפירט, לאחר בדיקת מחיר המחירון ומצב השוק של רכבים זהים הסתבר כי יש פער גדול בין מחיר המחירון לבין המציאות בשוק הרכבים ובהתחשב בליקויים שהמוכר פירט בדקתי שוב ושוב והצעתי סכום לקניה שהוא הרבה יותר גדול ממחיר השוק הריאלי אך פחות בקצת ממחיר המחירון המלא, הואיל וידעתי את מחיר המחירון והצעתי הצעת מחיר נמוכה (בקצת) מהמחיר המלא בגלל הליקויים ובגלל מצב השוק המוכר חשש למעשה נוכלות והודיע לי כי הוא לא מעוניין למכור לי את הרכב.
חשוב לציין כי המוכר ידוע במין הפרעה של חשדנות יתר וחוסר אמון בבני אדם והוא אף מודה בכך ועוד לציין כי גם החבר מהעבודה כנראה לא מעוניין ברכב במחיר מחירון. עברו כחודשיים ואחי לא מצליח למכור את הרכב במחיר שהוא רוצה כי יש מציאות מסוימת בשוק הרכבים. כעת אחי טוען למעשה נוכלות ומרמה מצידי, אשמח לקבל את דעת הרבנים, האם פעלתי שלא כשורה שהצעתי הצעה נמוכה במעט מהמחירון?
הואיל עלול להביא קרע ביחסים המשפחתיים אודה לכם על תשובה מפורטת בעניין.

תשובה:

אני מניח שכוונתך למחירון לוי יצחק. אינני מכיר את שוק הרכבים, עד כמה המחירון מדויק. בכל מקרה אם המחיר שהצעת קיים בשוק ואינו נמוך מהמחיר הנמוך ביותר הקיים בשוק, אין איסור אונאה.

כמו כן, העובדה שישנם ליקויים היא גם סיבה שלא יהיה איסור אונאה, אם יש הגיון שבגלל ליקויים אלו יפחית המחיר בסכום שהצעת.

כמו כן, אם המוכר יודע את המחירון שוב אין איסור אונאה, האיסור קיים רק כאשר המוכר אינו יודע.

מקורות:

פשוט שאין איסור לבקש מחיר שהוא בתוך טווח המחירים המקובל בשוק, וכן מצאנו גם בחז"ל בב"מ דף עו ע"א שהיו מחירים שונים לפועל חלקם ביקשו שלושה דינרים וחלקם ארבעה.

כאשר המוכר יודע את המחירון אין איסור הונאה, שהרי אפילו אם היה יכול לברר לאחר המכירה ולא בירר שוב אינו יכול לתבוע הונאה. אלא שאם יש הונאה שתות והקונה לא התנה על מנת שאין לך הונאה, המוכר יכול לתבוע לאחר מכן את ההונאה, עיין שו"ע חו"מ סי' רכז סעיף כא ובנתיבות שם סק"ד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה אתם אמציעים לעשות , כשקונים רכב לא יודעים ממי קונים… ומה קונים
    להחתים שאין תקלה הידועה למוכר, לבחור בית דין מראש? מה דעתכם

  2. ההצעה הטובה לדעת ממי קונים ולקחת את הרכב לבדיקה לפני הקנייה כדי לדעת מה קונים. ככל שהדברים מבוררים מראש, אין טענות אח"כ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל