לתרומות לחץ כאן

הדלקת נר חנוכה כשמגיע מאוחר לביתו

אני רווק וישנם ימים שאני מסיים את העבודה ב 21:00, השאלה האם עדיף להשתתף בתחילת היום בפרוטה עם השכן על השמן זית והוא ידליק גם עבורי, ואז אני אדליק בבית בלא ברכה, או שאין צורך שאני אדליק משום שיצאתי חובה בברכת השכן. מאידך אני עובד במקום שצריך להדליק נרות לדיירי המקום מכיון שהם אינם יכולים להדליק, השאלה האם נכון שאני אדליק בברכה שם ואכוון דעתי, וכשאבוא מן העבודה ב 21:00 אדליק בביתי בלא ברכה ?

תשובה:

שלום רב.

לכתחילה עליך לשלוח את השכן כשליח עבורך להדליק את הנרות בבית שלך (וראה במקורות). באם אין באפשרותך לעשות זאת, עליך להדליק כשאתה שב לביתך, ובאם עדיין יש אנשים ההולכים ברחוב בו אתה גר, אתה יכול להדליק בברכה, ואם אין הולכים שם אנשים והינך מתגורר לבדך עליך להדליק בלא ברכה, אך אם יש אנשים שמתגוררים עמך בבית ניתן להדליק בפניהם ולברך עד עלות השחר.

לענין הברכה במקום עבודתך, אם בהדלקה זו אתה מוציא ידי חובה אחרים שחייבים להדליק שם אך אינם יכולים עליך להדליק בברכה.

מקורות:

סי' תרע"ב ומשנה ברורה ס"ק י"א, ובחוט השני הל' ריבית עמוד קמ"ב כ' שעדיף שישלח שליח להדליק מביתו בזמן, מאשר להדליק בעצמו כשיבוא מאוחר הביתה. אך בשבט הלוי חלק ד' סימן ס"ו האריך בענין זה ונראה שהסיק שאם יחזור בזמן שיכול להדליק בברכה עדיף שידליק בעצמו ממה שישלח שליח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. במידה ובקשתי מהשכן .. האם הוא מדליק אצלי בברכה .. או שהוא מכוון בברכת הנרות שבביתו גם לצורך ההדלקה אצלי ואיננו צריך לברך שוב ?

    ואם הוא מדליק אצלו .. ועובר אליי האם הוא צריך לברך שוב ?

    לא הבנתי לעניין העבודה .. אני אפרט יותר .. אני עובד במקום שהחוסים הם בגדר .. אינם ברי דעת ..(פיגור) כך שהם אינם מחוייבים לנרות או לכל מצוה .. זה עוד לא אומר שהם אינם יודעים שזה חנוכה פורים או פסח .. מתוך הרגל האמירה שלנו והחגיגיות .. אבל לא בהבנת המהות .. מכאן נובעת השאלה … כי אם אני מדליק אני מדליק להשראת אוירת החגיגיות … ולכן מתעוררת השאלה אם אני מדליק שם בברכה .. ואם בברכה האם זה פוטר אותי מלברך בבית ורק להדליק משום פירסומי ניסא .. וכן מפני ראיית האדם .. שיאמרו כי הנ"ל אינו מדליק נרות ולא ראוי למהות שלו ולחזות הדתית החרדית שלו ..

  2. מן הראוי שהשכן ידליק בביתו בברכה ואחר כך יעבור להדליק בביתך בלא ברכה. אם הפסיק בין ההדלקות ידליק בביתך בלי ברכה. לענין מקום העבודה אם אין אף אחד מהדיירים שם שיוצאים ידי חובה בהדלקת הנרות האלו או מפני שאינם חייבים בזה כלל או מפני שאין הם יכולים לצאת ידי חובה, עדיף להדליק בלא ברכה, אף שיש הסוברים שניתן לברך בהדלקה במקומות ציבוריים משום פרסומי ניסא שיש שם, אך למעשה עדיף שלא לברך. גם אם תברך אין זה פוטר אותך מלהדליק בביתך לכשתחזור בברכה כדין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל