לתרומות לחץ כאן

היכן היה הקב"ה בשואה

שלום הרב.
יש לי שאלה שקשורה לקיום ה'
לפני השאלה אני רוצה לומר שאני מאמין ב- ה' לחלוטין!!
השאלה : כל האתאיסטים תמיד אומרים איפה ה' היה בשואה
אם הוא היה קיים הוא היה מונע שואה
אני רוצה תשובה שאוכל לומר למי שיגיד את זה
תודה :)

תשובה:

שלום רב.

כדי שתוכל לדעת תשובה ברורה לשאלה זו כדאי שתקרא מאמר זה שהועתק מאתר 'ערכים'.

השאלות הקשות, שמעוררת בליבנו שואת העם היהודי הבלתי נתפסת, רבות הן ואינן פשוטות כלל. אם ננסה לתמצתן נגלה שנחלקות הן לשתי שאלות יסודיות ונוקבות. א. למה התרחשה השואה? ב. מדוע אלוקים איפשר לה להתרחש? למותר לציין כי שתי שאלות אלו הובילו ניצולי שואה רבים אל מחוזות הכפירה.

כאשר אני נשאל במהלך הרצאותי שאלות מסוג זה, נוהג אני לבצע אבחנה ביניהן. המסקנה כי "בעקבות השואה הפסקתי להאמין באלוקים", אינה רצינית, ולו מן הסיבה הפשוטה: אם ישנו בורא לעולמנו הרי שקיים הוא בטוב וברע, ואם איננו ח"ו, הרי שאינו קיים גם בטוב ולא רק ברע. וכבר הוכיח איוב את אשתו שנתעררה אמונתה בבורא בעקבות אסונם, באומרו: "את הטוב נקבל, ואת הרע לא נקבל?"

לעומת זאת השאלה השניה במקומה עומדת. מדוע איפשר הבורא לשואה נוראה מסוג זה להתרחש? וכי יש לך אב שיתיר לצער את בניו? האם ישנו חטא שעונשו כבד כל כך? תשובתי לשאלות אלו פשוטה היא בתכלית – אינני יודע!

* * *

 משה רבינו נפרד מעם ישראל. מדרך העולם כאשר נפרד האדם מחברו, אב מילדיו או מנהיג מנתיניו, מתוך דברי שלום ואהבה הם נפרדים. אולם אם נטה אוזנינו לדבריו של משה רבינו בזמן פרידתו, נגלה שדברים קשים כגידים הוא מטיח בהם:

"ויצו משה את הלווים נושאי ארון ברית ה' לאמר. לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה' אלוקיכם, והיה שם בך לעד. כי אנכי ידעתי את מריך ואת ערפך הקשה, הן בעודני חי עמכם היום ממרים הייתם עם ה', ואף כי אחרי מותי. הקהילו אלי את כל זקני שבטיכם ושוטריכם ואדברה באזניהם את הדברים האלה, ואעידה בם את השמים ואת הארץ. כי ידעתי אחרי מותי כי השחת תשחיתון וסרתם מן הדרך אשר צויתי אתכם, וקראת אתכם הרעה באחרית הימים, כי תעשו את הרע בעיני ה' להכעיסו במעשה ידכם" (דברים ל"א, כ"ה-כ"ט).

בדברים אלה מבקש משה להרתיע את עמו מן החטא. הוא מתנבא באוזניהם כי באחרית הימים עתידים הם לחטוא ולהענש קשות בשל כך. הוא גם מבקש להעיד בהם את השמים ואת הארץ על כך שהזהירם, ומתוך כך ניתן להסיק כי משה מבקש להורות על גודל האסון ממנו הוא מזהירם. אולם מהו אסון זה, עדיין לא מבואר.

באמצעיתה של פרשה זו, נקטעים דבריו של משה רבינו, והקב"ה מורה לו את עתידו של העם היהודי:

"ויאמר ה' אל משה, הנך שוכב עם אבותיך, וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ אשר הוא בא שמה בקרבו, ועזבני והפר את בריתי אשר כרתי איתו. וחרה אפי בו ביום ההוא ועזבתים, והסתרתי פני מהם, והיה לאכול, ומצאוהו רעות רבות וצרות, ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלקי בקרבי מצאוני הרעות האלה. ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה, כי פנה אל אלהים אחרים. ועתה כתבו לכם את השירה הזאת, ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם, למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל. כי אביאנו אל האדמה אשר נשבעתי לאבותיו, זבת חלב ודבש ואכל ושבע ודשן, ופנה אל אלהים אחרים ועבדום ונאצוני והפר את בריתי. והיה כי תמצאן אותו רעות רבות וצרות, וענתה השירה הזאת לפניו לעד, כי לא תשכח מפי זרעו, כי ידעתי את יצרו, אשר הוא עושה היום בטרם אביאנו אל הארץ אשר נשבעתי" (דברים ל"א, ט"ז-כ"א).

הבה ננסה לנתח פרשה זו. ניתוח זה יעמידנו מול תוצאה נוראה.

הקב"ה מלמד את משה מספר אמיתות: א. עתיד העם היהודי לזנות אחר אלוהי עמים אחרים, ב. לא זו בלבד שירעה ב"שדות זרים", אלא שימאס בברית אותה כרת עמו הקב"ה בסיני, ג. בעקבות מעשים אלו יעזוב הקב"ה את העם היהודי לגורלו ולא ישגיח עליו. מצב זה קרוי "הסתר פנים". "הסתר" זה יוביל ל"רעות רבות וצרות". יש לציין כי הגדרה חריפה זו אין לה אח ורע בתנ"ך, ומכאן שרעות אלו, חלילה, עד לב השמים גובהן, ד. בעקבות אסונו יאבד העם היהודי את אמונתו בבורא ויאמר: "הלא על כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלה", ה. הקב"ה מדגיש באוזניו של משה שלמרות טענתו של העם על שה' עזבו, אין הדבר נכון. הסתר פנים זה מקורו ב"על כל הרעה אשר עשה, כי פנה אל אלוהים אחרים", ו. הקב"ה מצווה את משה לכתוב את הדברים וללמדם את בני ישראל כדי להזהירם.

איני יודע אם בדברים אלו נתכוונה תורתנו לשואת אירופה הארורה, אך יחד עם זאת יש בפרשה זו ללמדנו על החוקיות הרוחנית בה נוהג עימנו הבורא.

בפרשת ניצבים העמיד הקב"ה בפני משה את האבחנה בין עונש הבא על חטאי היחיד לבין עונש הבא על חטאי הרבים, באומרו: "והיה בשמעו את דברי האלה הזאת, והתברך בלבבו לאמר שלום יהיה לי… לא יאבה ה' סלוח לו… ורבצה בו כל האלה הכתובה בספר הזה, ומחה ה' את שמו מתחת השמים". חטאו של היחיד אינו פוגע בכלל ישראל, אלא בו בלבד, ככתוב: "והבדילו ה' לרעה מכל שבטי ישראל, ככל אלות הברית הכתובה בספר התורה הזה". לעומת זאת חטא הרבים גורר בעקבותיו עונש קיבוצי וכללי.

אולם גם חטאי הכלל אינם עשויים מקשה אחת. יש להבחין בין חטא ציבורי, שאינו פוגע באושיותיו של העם, לבין חטא לאומי המסכן את המשך קיומו כאומה. בעוד שעל חטא מן הסוג הראשון אפשר שיסלח הבורא "כי לכל העם בשגגה", על חטא המסכן את קיומה של האומה היהודית, אין הבורא מאריך אף ועונשו חמור מאוד. וכדברי הנביא יחזקאל: "והעולה על רוחכם היה לא תהיה, אשר אתם אומרים נהיה כגויים כמשפחות הארצות לשרת עץ ואבן. חי אני נאום ה' אלוקים, אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה בחמה שפוכה אמלוך עליכם".

שתי סכנות אורבות להמשך קיומו של העם היהודי. האחת – התבוללות רוחנית, והשניה – התבוללות לאומית. כאשר יסכן העם היהודי את המשך קיומו, תהיה התגובה לכך: "רעות רבות וצרות". והן יביאו את האנשים למסקנה: "הלא על כי אין אלוקי בקרבי".

ניתן לומר בכאב כי שתי תופעות אלו ליוו את העם היהודי בשנים שקדמו לשואה. אם ברלין שימשה כבירת ההתבוללות התרבותית, שימשה וורשא כבירת ההתבוללות הדתית רוחנית (אנצי' עברית, ערך ורשא).

רבי אלחנן וסרמן זצוק"ל הי"ד, שנרצח עם תלמידיו ב"פורט התשיעי" בקובנה, כתב ערב מותו: "בימינו אלה בחרו להם היהודים בשתי עבודות זרות, אשר להן יקריבו את קורבנותיהם, הרי הם הסוציאליזם והנציואליזם. את תורת הנציואליזם (הלאומיות) ניתן להגדיר כ"נהיה ככל הגויים…". ברור כי שיטה זו נחשבת כעבודה זרה עפ"י דעת תורה. בשמיים הרכיבו את שתי העבודות לאחד – נציונל סוציאליזם… ויצרו מהם מטה זעם החובל ביהודים בכל קצוות תבל. הטומאות להן סגדנו הן החובטות בנו…"

הנבואה החלה להתגשם לפני כ-150 שנה ע"י נושאי השכלת ברלין. הסתירו את הסיסמה תחת האימרה: "היה יהודי באהלך ואדם בצאתך". לא ארכו הימים ופרי השיטה הזו גמל ובשל, הבנים המירו את דתם.

בסיסמה זו היה משום חתירה תחת יסודות התורה. התורה הזהירה את היהודי על התבדלות גמורה בכל אורח החיים מהעמים אשר סביבותיו: "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי" (ויקרא כ'). המשכילים עמדו בשלהם "ככל הגויים". אמר הקב"ה: "היה לא תהיה, אשר אתם אומרים נהיה כגויים… חי אני נאום ה' אלוקים, אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם". ה' יתברך יתחיל ביד חזקה. אם העם יעמוד במריו תבוא גם ה"זרוע הנטויה", אם יוסיף העם ללכת בקרי תבוא, חלילה, "החמה השפוכה".

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הרב יוסי מזרחי חזר בתשובה באזור גיל 26. היה לו בן-דוד דתי, ובאחד הדיונים הוא אמר לו כך: או שאני (הדתי) צודק, או שאתה (החילוני) צודק.

    אם אתה (החילוני) צודק, ואין עולם הבא ואין דין ואין דיין וכל אחד יכול לעשות מה שבא לו, אז כשנמות אף אחד מאיתנו לא יפסיד: אתה תהיה אפר ואני אהיה אפר.

    א-ב-ל, אם אני צודק והתורה היא אמת, אז אני הרווחתי חיי נצח ואתה הפסדת את עולמך הנצחי!

    לא שווה לך לבדוק מהי האמת?!

    ניתן להוכיח שהתורה ניתנה על ידי בורא העולם.
    יש בתורה הרבה נבואות שהתגשמו שאף אדם לא יכל לדמיין שיתרחשו אפילו
    ניתן כמה דוגמאות

    במסכת מגילה מובא מדרש נבואי על גרמניה:

    אמר יעקב לפני הקב"ה: 'ריבונו של עולם אל תתן לעשו הרשע תאוות לבו.

    "זממו אל תפק" – זו גרממיא של אדום, שאלמלי הם יוצאים [הם] מחריבים כל העולם כולו".

    הרב יעקב עמדין (היעב"ץ), שחי לפני כ־250 שנה, כתב: ״גרממיא״, רצונו לומר 'גרמניא' היא אשכנז שלנו. וכן הגאון מוילנא כתב שצריך לגרוס: ״גרמניא״.

    ממשיכה הגמרא ואומרת:

    "ואמר רבי חמא בר חנינא: תלת מאה [שלוש מאות] קטירי תגא [נסיכויות] איכא [יש] בגרממיא של אדום".

    מתארת שאותה גרמניה של אדום יהיו בה שלוש מאות נסיכויות, ואכן זה התקיים במאות ה־17 ו־ה-18:

    ״… להתפוררות הפוליטית של גרמניא, היו תוצאות מרחיקות לכת: שלוש מאות הנסיכויות והערים החופשיות שמרו בקנאות על עצמאותן הכלכלית, והכבידו על המסחר ע"י הטלת מכסים כבדים… במאות ה 17-18…" (אנציקלופדיה העברית ערך "גרמניה" עמוד 432).

    גדולי ישראל היו סמוכים ובטוחים על ההבטחות הנבואיות

    בכתבי הרב מזא"ה (רבה של מוסקבה) מצוטטים דברי דרשתו של המגיד מקלם אותם נשא לפני כ-130 שנה בעקבות הדפסת השולחן-ערוך האפיקורסי של גייגר ראש תנועת ההשכלה בגרמניה:

    "…בגרמניה עוד יעשו שולחן-ערוך מפורט לשנאת ישראל, שבו יהיה כתוב 'הטוב שביהודים הרוג'…"(למעשה זה היה בסוף חוקי נירנברג).

    עוד דוגמא , היא נצחיותו של העם היהודי שהובטחה בפסוקים רבים, והבטחה זו היא בבד בבד עם ההבטחה שיהיו בגלות: "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם"

    הפילוסוף הרוסי נקולאי ברדייב בספרו "משמעותה של ההיסטוריה"‏ כותב:

    "לפי הקריטריון המטריאליסטי, צריכה היתה אומה זו לעבור מזמן מן העולם. קיומה היא תופעה מיסתורית ומופלאה, המעידה, כי חיי אומה זו מתנהלים בכוח גזירה קדומה".

    ההיסטוריון הבריטי (הנודע על יחסו השלילי לעם היהודי) פרופסור ארנולד טוינבי, בספרו "חקר ההיסטוריה" סוקר עלייתן ומפלתן של 21 תרבויות קודמות, וכך כותב על היהודים:

    "שמירת הזהות הלאומית מצד אומה ללא עצמאות מדינית, ללא שפה מדוברת אחידה, אומה שאינה מרוכזת אלא מפוזרת על כל קצוות תבל, ולמול רדיפות נוראות רצופות, זוהי תופעה כה לא רציונלית שלמולה ניצב כל היסטוריון פעור פה."

    יש לציין גם, שקיימת גם נבואה שעם ישראל יהיו מועטים (דבר שמגדיל את הפרדוקס על נצחיותה של האומה היהודית):

    "וְהֵפִיץ יְהוָה אֶתְכֶם בָּעַמִּים וְנִשְׁאַרְתֶּם מְתֵי מִסְפָּר בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר יְנַהֵג יְהוָה אֶתְכֶם שָׁמָּה" (דברים ד, כז), ובהמשך: "וְנִשְׁאַרְתֶּם בִּמְתֵי מְעָט תַּחַת אֲשֶׁר הֱיִיתֶם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב כִּי לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ"

    גם זה "צירוף מקרים" ?

    עלינו להתעורר ולעשות את הצעד לבורא עולם שרק מחכה לנו*

    לשאלת רב
    http://Www.din.org.il
    http://Www.orlanoar

    http://direct.yeshiva.org.il

  2. 'הרב' מזא"ה היה הרב 'מטעם' של מוסקבה, (למד בחיידר עד גיל 14 ומאז למד בגימנסיה ומשפטים ושירת בצבא הצארי, ידיעותיו בהלכה הם מה שלמד עד גיל 14

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל