לתרומות לחץ כאן

הנחת חלה על גבי רדיאטור בשבת

לפי מנהג הספרדים מותר לחמם חלה על הרדיאטור?
תודה

תשובה:

שלום רב.

מנהג הספרדים שמותר לחמם חלה – אפילו על פלאטה – בשבת, וברדיאטור שאין זה מקום הרגיל לבישול מותר אף על הרדיאטור עצמו ללא היכר כל שהוא.

מקורות:

עי' בספר חזו"ע שבת (ח"ד עמ' רצ) שהאריך בזה להתיר להניח פת אפויה על הפלאטה בשבת, אף שעי"כ מקשה את החלה להיותה צנימים, שכן כשם שאין בישול אחר בישול לדעת מרן השו"ע, ה"ה נמי שאין אפיה אחר אפיה. אמנם באור לציון (ח"ב פ"ל אות ו) כתב דאף שאין מכה בפטיש באוכלין, מ"מ אסור לעשות מפרוסות לחם צנימים בשבת, כשם שאסור לצלות דבר שנתבשל אחר שהופכו ממבושל לצלי. ועי' בחזו"ע שם מה שהשיב ע"ד. וע"ע בשו"ת עטרת פז ח"א כרך א או"ח סי' י לגבי חלה קפואה.

אכן, במקום שמניח את החלה לחימום בלבד, ולא יגיע לידי צנימים, נראה גם האור לציון מודה להיתר.

והנה ברדיאטור, מאחר ואין זה מקום הרגיל לבישול, הרי מעיקרא אין בזה איסורי שהייה וחזרה, (עי' אג"מ או"ח ח"ד סי' עד אות לד, ס' אוצרות השבת (קוריץ) עמ' קא משמו של השבט הלוי, וכן ארחות שבת ח"א עמ' ק) ולכן מותר להניחו בשבת אף על הרדיאטור עצמו ללא היכר ואין זה נחשב חזרה בתחילה בשבת.

 

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. שלום הרב,
    האם מותר להניח אוזני המן (בהנחה שהמרקם שלהן, כבר די קשה) על הפלטה/רדיאטור (לא מצד הנחה על הפלטה אלא מצד "הצנמתן") בשבת?
    תודה רבה

  2. רק שחשבתי כי אולי מהשש"כ בפרק א' הערה ריג' בסופו- יש לדייק לכאורה לאסור, מפני שלא הביא זאת כאפשרות. אשמח לדעת הרב במידה ותהיה אפשרות ויכולת.
    תודה רבה

  3. ולכאורה לפי סברת החזו"א (המקור שהביא הרב) יש להתיר מצד שבכהאי גוונא שלא מתכוון לטעם צלי או שמניח בכלי המפריד- אין צלייה אחר בישול, אך ראשית השש"כ (פרק א' סעיף סט') לכאורה לא סובר כן.
    וגם- שההוא אמינא לאסור להניח את האוזני המן הוא מפני כמו איסור עשיית צנימים – ולכאורה דומה למ"ש המשנ"ב (שיח סקס"ב) שיש בישול אחר בישול אפילו במצטמק ורע לו- ושמא יש לומר כן גם במידה ומקשה עוד את האוזני המן (למרות שהם כבר אפויים- אבל העיקרון אומר שאנו לא מחלקים בין הולך ורע לו- כמו שקורה לאוזן המן על הפלטה).
    וחוץ מכל זאת- אולי יש בזה בעיה מצד ה"מקשה דבר רך" של הרמב"ם, אלא שחשבתי כי כיוון שהאוזן המן כבר קשה, שמא אין איסור, ומכ"מ מהסברא דלעיל (של המשנה ברורה בסקס"ב) חששתי.

    אשמח לדעת הרב שליט"א (אליבא דהפוסקים כשש"כ).

    תודה רבה

  4. הנושא של החזון איש הוא אחר, שכאשר לא נעשה שינוי בדבר אין מושג של אפייה אחר בישול וכדומה, למרות שהחימום היה ללא מים וזה התבשל כן במים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל