לתרומות לחץ כאן

פירוש המושג רוח ה'

שלום ומבורך.שאלתי לגבי הפסוק ונחה עליו רוח ה', רוח חוכמה ובינה, רוח עצה וגבורה, רוח דעת ויראת ה'" (תיאור המלך האידיאלי, ישעיהו י"א 2). האם הרוח יכלה לחטוא בכל סוג של חטא? האם המשיח הנשמה שלו זכר או נקבה? ואם רוח אלוקים בתוכו האם הוא יכל לראות רע? ( למשל טומאה , נידה, עברות כרתות ופסולת שאנו נענשים לאחר חטאו של האדם.. הרי בתוך ההויה כלול הכל הטוב והרע והמוות והחיים ) הרי אלוקים כולו טוב. אשמח לקבל תשובות

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה.

במקומות רבים במקרא אנו מוצאים את הביטוי "רוח ה'", כגון אצל שמשון ("ותצלח עליו רוח ה'") וכך אצל עוד נביאים. הכוונה היא למצב נפשי כאשר האדם מרגיש השראה עילאית ו"ייחוד" עם הא-ל, כפי שמבואר פסוקים שעל-ידי כך נעשו מעשים מופלאים, וזכה הנביא להשגות עליונות. אצל המשיח, משמעות הפסוק הוא שמצב זה יהיה מצב תמידי ("ונחה עליו"), ועל-ידי זה יוכל לעשות את כל מה שמבואר בהמשך הפסוקים שם.

תופעה זו אינה ידועה לנו ואינה שכיחה עמנו, ולכן קשה לדעת בדיוק מהן השלכותיה. אולם, ברור שהמשיח הוא בן אדם, וגם לאחר השראת רוח ה' עליו הוא נשאר בן אדם, והוא יכול לראות כל דבר בעולם, כולל עברות ורעות (שהרי מבואר בפסוקים שהוא יבער את הרע מן העולם). גם האלוקים, שכולו טוב, יכול "לראות" דברים רעים, כמו שמבואר בכל פסוקי התורה שרואה ה' את הדברים הטובים והרעים, ולכן אין סיבה שמי ששורה עליו רוח ה' לא יוכל לראות דברים רעים.

עם זאת, ייתכן שמציאותו של המשיח תהיה כזו שתתנגד לרע, ולכן כתוב שם בפסוקים "וברוח שפתיו ימית רשע", אבל כמובן שאין בינינו מי שיכול להכריע בעניינים אלו, "הנסתרות לה' אלוקינו".

בנוגע לשאלות המקדמיות, איננו מבינים הרבה ב"נשמות", אבל המשיח על-כל-פנים יהיה זכר ולא נקבה (כי יהיה מלך מבית דוד).

רב ברכה וכל טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שם זה משהו אחר, הכוונה על השכינה הק' שתניח אותו בגן עדן, ולא על משהו ששורה על האדם. אינני יודע מדוע בחרו בביטוי זה דוקא, אבל זו הכוונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל