לתרומות לחץ כאן

מה למד רשב"י במערה

האם ידוע מה למד רבי שמעון בר יוחאי עם בנו במערה?

 

תשובה:

שלום וברכה.

יש אומרים שלמד שם את ספר הזוהר, ויש אומרים שלמד את הש"ס כיון שבשביל ללמוד את הזוהר לא היה צריך י"ב שנים, היה די לו בב' או ג' חודשים.

 

מקורות:

בזמר 'ואמרתם כה לחי' שתיקן הבן איש חי נאמר 'שם למד סתרי תורה', וכן בספר בן יוחאי (תקע"ה) כתב באריכות בענין זה שלמד רשב"י במערה את ספר הזוהר, וכדבריו כתב הדברי יואל בפרשת וישב ליישב קושיית הרמ"א על הב"י ביו"ד סי' ס"ה שהב"י פסק להחמיר כדעת ר' שמעון בזוהר נגד ר' יהודה על אף שההלכה היא שהלכה כר' יהודה. וכתב ליישב שכיון שלמד ר' שמעון במערה י"ב שנים זוהר, נתעלה מאוד ומה שאמר בזוהר הלכה כמותו גם נגד ר' יהודה.

אך בספר התניא באגרת הקודש כתב וז"ל: וגם באמת ע"כ עיקר עסקיהם במערה הי' תורת המשניות ת"ר סדרי שהיה בימיהם עד רבינו הקדוש דאילו ספר הזוהר והתיקונים היה יכול לגמור בב' וג' חדשים כי בודאי לא אמר דבר אחד ב' פעמים' ע"כ.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בתיקוני זוהר בהקדמה כתוב מפורש שרבי שמעון אזל ליה וערק למדברא דלוד (ראשי תיבות אלול- ומכאן נוהגים ללמוד את התיקונים הקדושים בחודש אלול- גם רבינו הארי רומז בזה שאלול הוא מקום הבריחה להנצל , עיר מקלט כמו כן רבי יעקב אבוחצירה מביא זאת ) , ושם נגלה אליו אליהו זכור לטוב , וגילה לו 70 פירושים למלת ״בראשית״. כמו כן ידוע בשם המהרחו שספר הזוהר היה אלף ספרים ומה שהגיע לידינו הוא רק חלק קטן מהנכתב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל