לתרומות לחץ כאן

מדוע בני יעקב שנולדו ללאה לא נחשבו בני שנואה

שלום מורי ורבותי
שאלה בפרשת ויצא לגבי לאה וירא אלוקים כי שנואה לאה ןיפתח את רחמה ורחל היתה עקרה
וידוע שאדם שבא להנשא עם אשה צריך שתמצא חן בעיניו אבל שנואה לא יכול להתחתן איתה
נא האירו ואם אפשר מקורות שתזכו לראות בבנין אריאל
תודה.

תשובה

שלום רב!

צריך להבין איך יתכן שיעקב שהיה אחד בחיר האבות הקדושים שנא את אשתו לאה.

וצריך לומר שאין כוונת התורה כפשוטו שיעקב שנא אותה שדבר זה לא יתכן כלל, ועיין בגמרא בבבא בתרא [קכג] שמבואר שכוונת הפסוק שלאה היתה שנואה, הוא שהשם ראה שמעשיו של עשיו שנואים בפניה, ולכן פתח את רחמה ונתן לה בן.

*עוד קושיא הקשו המפרשים שבגמרא בנדרים [כ] מבואר שיש חסרון בבנים שנולדו מהורים ששונאים אחד את השני, ואם כן איך יתכן שיצאו שבטי י'ה מיעקב ולאה, אם מבואר בפסוק שלאה היתה שנואה, ואיך יתכן שהשבטים נחשבו בני שנואה ועיין בבית יוסף אורח חיים סימן ר"מ שהביא בשם הראב"ד בספר בעלי הנפש שמיישב שאין כוונת התורה שיעקב שנא את לאה, אלא שאת רחל הוא אהב יותר, וביחס לרחל היתה לאה כשנואה.

ועיין בספר ברכי יוסף שהקשה על קושית הראב"ד שלפי דברי הגמרא בבבא בתרא הנ"ל לא קשה כלום מכיון שבאמת אין כוונת הפסוק שהיתה שנואה.

ועיין במהרש"א בנדרים שם מה שכתב בזה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ובזוהר הקדוש – חלק א דף קנד/א – וירא יהו"ה כי שנואה לאה, ושואל וכי אמאי היא שנואה, והא בני שנואה לאו בני מעליא נינהו, וחזינן דכל אינון בני מעלי מלאה נפקו, ואת אמרת כי שנואה לאה, אלא ודאי יובלא איהו תדיר עלמא דאתכסיא, וכל מילוי לאו (בני): כלומר שנואה לא חלילה שנאה של ריחוק .. אלא של אי נחת רוח בגלל שלאה מסמלת את הנסתר כמו שכתוב ויהי בבוקר והיא לאה .. ואין אדם אוהב אלא מה שנגלה אליו.. וזה שכתוב ויאהב יעקב את רחל יותר מלאה.. וכמו שאמר הראב"ד בספר בעלי נפש… מה שענו לך למעלה.. שהיא שנואה בערך אהבת רחל .. שזו בנגלה כמו שכתוב והנה רחל באה עם הצאן אשר לאביה וכו..

  2. ולהמשך הדברים שהבאתי עכשיו ברור לי עניין רחל בת כלבא שבוע שהתחתנה עם ר' עקיבא בעוד היותו רועה צאן .. וזה מפני שראתה בו .. ראתה בעיניו את הכוח והיכולת להגיע להישגים גדולים .. כי בטבעו של האדם שלא אוהב את הלא נודע.. כי זה גורם לאדם ליאות ועייפות ומתיש את כוחו הנפשי של האדם וזה עניין שכתוב וברחל הנה רחל באה עם הצאן .. לכן ויגל את האבן הוציא את הכוח לפועל .. וזה עניין וישק רחל לרחל המסמלת את האור את הגלוי לעין .. וזה ביחס ללאה שבבקר והנה היא לאה .. שהיא מכסה את הבאר ומכבידה על האדם עד שנצרך להרבה אנשים ולהרבה כוחות שיבואו לגולל את האבן .. ולכן רק בבקר והנה היא לאה.. וזה מתיש לחכות עד שיבוא האור .. ויקרא לדרור ולחירות …

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל