לתרומות לחץ כאן

התרת נדרים בטלפון

האם יכולים להתיר נדרים ושבועות על ידי הטלפון?

תשובה:

בשעת הדחק יש להקל להתיר נדרים על ידי אמירתו בטלפון לשלשה דיינים שיתירו את הנדר.

מקורות:

לגבי התרת נדרים על ידי שליח, נחלקו הראשונים אם מועיל על ידי שליח, שדעת הר"ש והרשב"א (הובא בר"ן נדרים ח:) שאפשר להתיר נדרים על ידי שליח, ודעת הרמב"ם (נדרים פ"ו ה"ד) שאין להתיר נדרים על ידי שליח, ועוד נחלקו אם אפשר להתיר על ידי שישלח כתב יד, שדעת הרשב"א שאפילו להסוברים שאי אפשר להתיר על ידי שליח, אפשר להתיר על ידי שישלח כתב ידו, ובדעת הרמב"ם כתב הריב"ש (בתשו' סי' שע) שאי אפשר להתיר אף לא על ידי כתב ידו אלא בפני המבקש התרה בלבד, וסיים הריב"ש שיש לחוש לדעת הרמב"ם, ובשו"ע (סי' רכח סעיף טז) הביא רק את הדין שעל ידי שליח אין להתיר את הנדר, ולא כתב מה הדין בשלח מכתב, והט"ז (סק"כ) כתב שמאחר והשו"ע פסק כהרמב"ם הרי שיש לחוש גם לדעת הריב"ש שכתב שלדעת הרמב"ם אין להתיר על ידי כתב ידו, ולפי מה שכתב הריב"ש שהטעם משום שצריך שזה יהיה בפני הנודר ממש, לכאורה הוא הדין גם לגבי התרת נדרים בטלפון שאין להתיר רק בפני הנודר ממש, אלא שבדעת הרמב"ם הסובר שאין להתיר על ידי שליח וכת"י נחלקו האחרונים בדעתו, יש שכתבו שהטעם משום שנדרים דינם כ"דין", וההלכה היא שאין דנים לאדם אלא בפניו, ולפי זה באמת הוא הדין שבטלפון אי אפשר, אולם יש שכתבו בדעת הרמב"ם שהוא משום שאי אפשר לדעת את פרטי החרטה והפתח שרוצה מחמת כן, ולפי זה יש להקל בזה, אולם אף בלא זה יש מקום להקל כאן בשעת הדחק, כיון שבפתחי תשובה (סק"ט) כתב שבשעת הדחק אפשר להקל אפילו על ידי שליח, וכל שכן בשליחת כתב ידו, ולכן גם בנידון דידן יש להקל בשעת הדחק, וכן פסקו בספר שבת שבתון (עמ' שדמ). ובספר שו"ע המקוצר (יו"ד סי' קסח הערה לו), ובספר יוסף דעת (לרבי י"א יזדי, פרק יז הערה ל) כתבו להקל בזה רק בנדרים האסורים מדרבנן, אולם נראה שפיר שיש להקל על ידי טלפון אף בנדרים האסורים מדאורייתא, שהרי בדעת השו"ע אין זה ברור אם מחמיר אף על ידי כתב, ובדעת הרמב"ם נחלקו הראשונים אם אוסר על ידי כתב, וגם בזה דעת כמה ראשונים שיש להקל על ידי שליח וכ"ש על ידי כתב, וכמבואר בריב"ש שהוא רק משום חומרא דנדרים, ועל כן בשעת הדחק שהקילו באחרונים אפילו ע"י שליח להתיר, וכאן שהמתירים שומעים מפי הנודר עצמו את נדרו ופתחו ומתירים לו יש להקל בשעת הדחק בכל סוגי הנדרים שמותר להתיר בין נדרי תורה ובין נדרים מדרבנן, והגם שבשו"ת שבט הקהתי (ח"ד סי' רלט) כתב להתיר התרת נדרים אפילו לכתחילה ע"י טלפון, לא נראה לענ"ד שיש להקל בזה לכתחילה נגד פשטות דברי הריב"ש שאין להתיר אלא כשהנודר בפני המתירים.

הצטרף לדיון

24 תגובות

  1. צהרים טובים ,אתמול אני ובעלי התווכחנו מה שלא קורה בדר"כ ואמרתי לו "נשבעת לך בשבת הזו שלא אקיים איתך יחסי אישות בקרוב" ,לאחר כמה שעות התפייסנו וכן קיימנו יחסי אישות ואני מתחרטת מאוד ,אציין שאני שומרת שבת וגם בעלי מסורתי ואני בהיריון ולכן נטויה לעיתים למצבי רוח לא שזה תירוץ אבל זה פעלתי מכעס ולא שקלתי מילים,מצד אחד לא אמרתי לו עד מתי אמרתי לו בזמן הקרוב,מה עליי לעשות זה יושב לי במצפון.תודה

  2. השאלה המעשית כיום היא האם יהיה ניתן לעשות התרת נדרים באמצעות ה'סקייפ'. שרואים זה את זה ממש, האם באופן זה יהיה לכתחילה, ועדיף על טל'.

  3. צריך לבוא בפני שלושה בני תורה המבינים את ענין הנדרים, לספר לאחד מהם את הנדר ואת הנימוק להתרתו, והם יתירו.

  4. שלום,
    הייתי אצל ההורים שלי ומתוך כעס אמרתי אני לא יבוא יותר להורים שלי ולא אמרתי בלא נדר
    האם אני צריכה לעשות התרת נדרים?

  5. שלום רב, נדרתי נדר בשעת כעס ומלחץ שאם דברי הם שקר אני אהיה עקרה.
    אני מתחרטת מאוד על המילים שלי ורוצה להתיר את הנדר ואין לי אפשרות להתייצב מול 3 דיינים
    האם קיימת דרך אחרת?

  6. שלום רב , אני חילונית שמאמינה, ואמרתי שלא אעשן בשבת אחת. ועישנתי. (לא אמרתי את המילה נדר) האם אני צריכה לעשות התרת נדרים, אם כן כיצד ?

  7. לא יעזור כאן התרת נדרים, אבל מלבד איסור הנדר חשוב לדעת שאיסור שבת חמור עד מאוד! ויהודים בכל הדורות מסרו נפש על שמירת השבת, תחת אימי האינקוזיציה בספרד ובין תאי הגזים באושוויץ ועוד ועוד, אנחנו היום יכולים לשמור שבת ורק נדרש מאיתנו קצת להתאמץ ולשנות הרגלים. כיון שאתה יהודיה מאמינה וזכית להכיר באמיתות התורה ומציאות ה', מדוע את מוותרת על שמירת השבת?? תעשי כל מאמץ לשמור עליה ובזכות זה תזכי לכל הישועות.
    בדורנו יש תחושה מוטעית כביכול להיות חילוני זה דבר לגיטימי, ואם אני רוצה לעשות מעשה טוב כזה אקסטרה, אז שבת אחת אני לא אעשן… זו טעות! בורא העולם אינו מוותר על שום יהודי ויהודיה, כולנו בניו היקרים! והוא מבקש ומיצר על כל יהודי ויהודיה שאינם שומרים שבת כהלכתה.
    לכן עשי חושבים ועשי כל מאמץ לקבל על עצמך מהיום לשמור שבת כהלכתה.
    בזכות זאת תזכי בעז"ה לחיים טובים ומאושרים ולהיות בת נאמנה לאבינו שבשמים.
    חג שמח

  8. שלום כבוד הרב
    נדרתי נדר לא לדבר עם עמיתה בעבודה. לאחר כמה שעות הפרתי את הנדר אנא עזרתך בנידון האם עליי לעשות התרת נדרים

  9. בודאי יש לעשות התרת נדרים אבל זה לא יעזור למפרע, לצערי עברת באיסור החמור של נדר… ולכן להבא אין לנדור, זה לא משחק!

  10. שלום, לפני כשלושה חודשיים אבי היה בטיפול נמרץ ומהכאב דיברתי עם בורא עולם והייתי לבד לא היו לידי אנשים ואמרתי שאני נודרת נדר כלשהו רק בכדי שאבי התעורר, הפרתי את הנדר.. מה עליי לעשות?

  11. תפני לרב בית הכנסת שינסה למצוא פתח להתרת הנדר, בכל מקרה זה לא יעזור לאיסור שכבר עברת וחבל, אבל ימנע מכאן ולהבא.

  12. כעסתי על רב שאמר משהו שגרם לי לצאת נגד המשפחה שלי והתחננתי שיחזור בו ולא חזר ונשבעתי שלא אסלח לו בעולם הזה ובבא על זה שהסית אותי נגד המשפחה, האם צריך התרת נדרים ואם כן איך לעשות בתקופה זו של הקורונה

  13. אמא שלי שאלה אותי מתי חזרתי לבית ואמרתי לה ברבע לשלוש היא אמרה לי טוב אז עוד פעם אחת שתחזרי בשעה כזאת אני נודרת נדר שאת לא יוצאת יותר מה עלי לעשות

  14. הנדר הוא שלה ולא שלך, ועליה להיות מודעת לכך שהיא חייבת לעשות התרת נדרים כי בודאי אין לה כוונה לכלוא אותך בבית לעולמי עד, למען האמת אני מסופק אם הנדר חל כיון שאין לה יכולת לכלוא אותך בבית והיא נדרה במה שאינו בסמכותה, אבל יש להחמיר בזה לכתחילה שתעשה התרה.

  15. שלום, חבר טוב של הבן זוג שלי שיתף אותי בעניין שלא ידעתי עליו שיכול לפגוע בזוגיות שלי ושל הבן זוג שלי ונשבעתי לחבר הטוב שלו שלא אספר על כך לבן הזוג שלי שהוא שיתף אותי. אך לצורך שלום בית שיתפתי, מה עושים במצב כזה ?

  16. זה דבר חמור מאוד, עברת על שבועה! בכל מקרה יש לפנות לרב המקומי לראות אם יש אפשרות לבטל את השבועה, אבל בינתיים עברת איסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל