לתרומות לחץ כאן

בן בוגר שבחר בתורה

יש לנו בן שהוא לומד כבר 8 שנים בישיבה.תודה לאל הוא ממש עילוי .שיהיה בריא .הבעייה היא .שאין לו הכנסות.חוץ ממה שהוא מקבל בישיבה .פחות מאלפיים ש'ח .יש לו 4 ילדים .חוץ מהילדה הראשונה מהנישואים הראשונים.היא בת 16 והוא חייב כל חודש לתמוך בה בסכום של אלף ומאתיים ש.ח . אנו הורים מבוגרים בני 76 74 . אגב הוא גר בשכירות של 3.000 ש.ח לחודש.אשתו לא עובדת יש להם תינוק בבית.אנו לוקחים את זה מאד קשה.ואגב אין אנו יכולים לעזור .אנו חיים מקיצבת ביטוח לאומי.אשמח מאד אם תוכלו להשיב לי .אגב לפי מה שאנו מבינים.הוא לומד רבנות .והוא נמצא בסופ המבחנים שלו תודה לכם למפרע . ותזכו למצוות .אגב הבן בגיל 45 .ושוב תודה

תשובה:

שלום לכם.

אתם מתארים מצב שמכל מבט אפשרי הוא כמעט בלתי אפשרי. כהורים בוגרים ומבוגרים שרואים את ההתמודדות של הבן עם הלא יאומן, זה בוודאי לא קל לכם לחיות עם זה.

אך עם כל זה אנא אל תשכחו, בנכם כבר אינו ילד קטן, הוא אדם בוגר ואחראי שמקבל החלטות מתוך שיקולים שלו, וכנראה שהוא יודע ומצליח איך לכלכל את דרכיו תרתי משמע.

ואולי לעצם העניין אתייחס במספר מילים בודדות.

לא מעטים הם ב"ה בני התורה הממיתים עצמם באוהלה של תורה שלמרות כל ההשמצות בתקשורת על כך שהם מוצצים את קופת המדינה וכדו' מתמודדים עם מצב דומה למה שאתם מתארים אצל בנכם. דהיינו, מלגה של פחות מאלפיים ש"ח בחודש, תשלומי שכירות או משכנתא, והחזקת משפחה מרובת ילדים, אמנם בחלק מהמשפחות האישה עוזרת בנשיאת הנטל הכלכלי ויוצאת לשם כך לעבוד גם מחוץ לבית, (חוץ מהמישרה המלאה שיש לה למלאות בבית כאם וכרעיה) ובדרך פלא הם מצליחים לעבור חודש אחרי חודש בצורה יפה מבלי לרעוב ללחם. והדבר הוא בוודאי פלא גדול.

דומני שכאן המקום להביא סיפור שהיה אצל מרן הגרא"מ שך זצוק"ל, נכנס אליו אברך, אב למשפחה מרובת ילדים ושאל לדעתו – היות וקצת קשה עם הפרנסה בבית, האם להפסיק ללמוד מחצית היום ולעסוק לפרנסתו או שמא להישאר כל כולו בתורה, שאל אותו הרב שך זצ"ל – כשאתה נמצא בכולל האם אתה שקוע בלימוד או שמא קורה והינך מפסיק פה או שם, ענה לו האברך – כשאני בכולל כל כולי שקוע בתורה, אם כן, ענה לו הרב שך זצ"ל אל תעזוב את הכולל, המשך בלימודך וה' הטוב יהיה בעזרך. האברך לאחר איזה שהוא פסק זמן, לא הקשיב לדברי הרב ועזב את מסגרת הלימודים למחצית היום. לאחר תקופה נוספת חזר ונכנס אל הרב שך ושאלתו בפיו – אני ממש מתנצל על כך שלא הקשבתי בקולו של הרב פעם קודמת ועזבתי את הלימוד לחצי יום, הקושי היה מידי גדול, אך הנה היום גם אחרי שאני עובד כבר חצי יום אינני מצליח לגמור את החודש, מה עלי לעשות? ענה לו הרב שך זצ"ל – אם אינך מצליח לפרנס את משפחתך כיום, עליך לעזוב את הכולל גם לחצי היום הנוסף. האברך לא התאפק ושאל מה נשתנה??? מדוע לפני תקופה בשעה שהשאלה הייתה על לעזוב את הלימוד למחצית היום ענה ראש הישיבה בשום פנים ואופן, ואילו עכשיו כשהשאלה היא האם את החצי שנותר לעזוב וכביכול לעזוב לחלוטין את הלימוד הרב אומר לי לעזוב??? ענה לו הרב שך – כל זמן שהיית מונח בלימוד היית שייך לקבוצה מצומצמת שההנהגה השמימית איתם היא מעל לדרך הטבע, ואין שום יכולת להסביר את ההנהגה ואת דרך הנס, אבל המציאות מוכיחה שהקבוצה הזו חיה וקיימת ומצליחה להצמיח מתוכה גדולי תורה, ולכן אמרתי לך לא לפרוש בשום אופן מקבוצה זו. אולם בשעה שאתה מיוזמתך עזבת את הקבוצה, הרי שהנך נמצא בהנהגה הרגילה שמתנהלת על פי ראות עינינו בדרכי טבע מסויימים, ולפי הנהגה זו כשאין לאדם די פרנסתו, עליו להוסיף שעות עבודה בכדי שיוכל לעמוד בהתחייבות שקיבל על עצמו בכתובה.

הרי לכם הורים יקרים, תנו לבנכם את היכולת להישאר צמוד ללגיונו של מלך – הקבוצה המובחרת שההנהגה איתה היא מעל לדרך הטבע.

אגב: רוב רובו של הציבור הזה, הוא איכותי מאד, ונשותיהם מאושרות בחלקם, יודעים הם בהחלט איך לשלב את העזרה בבית ואת התפקיד של "אבא" בתוך הלימוד, ואולי גם זאת חשוב שתדעו, כי לכלתכם ולנכדים שלום ואושר.

מקווה בשבילכם שתראו ממנו ומכל יוצ"ח רק נחת כל הימים.

הרב יהודה ליב אוירבך
מנהל המוקד הטלפוני של ארגון "בינת הלב"
מפקח ארצי של ארגון "מרכז החינוך"
טל. 02.6587003
נייד. 052.7643333
פקס. 02.6587006

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל