לתרומות לחץ כאן

כליאת האחות בבית כדי שלא תחטא ותחטיא אחרים

שלום
ישנה בת משפחה שהתדרדרה אחרי הצבא בגלל הכרות עם חבר לעבודה בזנות לא ברחוב אלה בליווי
היא בת 22
כמה שדיברו איתה לא עזר ,מישהו במשפחה העלה רעיון שאחיה יכלאו אותה בבית עד שתתפכח ותבין את טעותה דהיינו שלא יתנו לה לצאת מהבית
אני מבין שמבחינה משפטית זו עבירה ככליאת שווא
השאלה היא אם לפי היהדות דבר כזה מותר לעשות וכו' כי שמעתי שאסור לצער אדם כמו שפנינה ציערה את חנה
מאידך הם מצילים אותה מלהיות זונה ומחטיאה את הרבים וזה לא למטרת צער כמו שפנינה התכוונה בצערה את חנה ….כאן המטרה והכוונה טובים
אז השאלה היא רק מהזווית ההלכתית וכו'
ובעצם השאלה זה לא כמו לכלוא אדם מחלל שבת או בועל נידה ..כאן זו בת שמחטיאה את הרבים בנידה ,זנות, פריצות , וזו פעולה למען כלל ישראל וגם הצלת בת ישראל ….אני שואל את השאלה לא כהוראה לעשות מעשה אלה להבין אם מעשה כזה חיובי או שלילי מזווית יהודית של צער שהבחורה תבכה על שלא נותנים לה לצאת מהבית

תשובה:

בס"ד

שלום רב.

אני קורא את שאלתך וליבי נקרע על בת ישראל שנפלה והתדרדרה, ובישראל כמו שכבר כתבו חז"ל כשהם יורדין יורדין עד לתהום, ה"י.

אך לגופן של דברים:

א. הניסיון מוכיח שכל המקרים בהם ניסו לטפל ולמנוע בכוח הזרוע, רק נכשלו, ולאחר זמן כלשהו כשהסביבה כבר נרגעה הקפיץ קפץ לגבהים הרבה יותר גבוהים, ממש תיבת פנדורה, ולכן מבחינה פרקטית אין מקום לרעיון זה, הדרך היחידה שיכולה לעזור זה להביא את הנערה לשיחה בה תבהירו לה שאינכם מאשימים אותה במצבה, אלא אתם מבינים שרק מתוך קושי ומצוקה היא הגיע למצב בו היא מפקירה את גופה, ולנסות לראות האם היא תרים את הכפפה ותסכים לקבל עזרה.

ב. שאלת מבחינה הלכתית והדגשת לא מעשית אלא רעיונית.

ובכן, בהלכה מצאנו שיש כוח ביד בית דין לכפות את האדם על קיום המצוות עד שיאמר רוצה אני, דהיינו זו לא אפשרות שנמסרה ליחידים או לבני המשפחה, אלא צריך בית דין מיוחד שיבצע זאת, משום שישנם מקרים בהם מבחינה הלכתית אנו אומרים "הלעיטהו לרשע וימות" דהיינו אדם שבוחר בדרך הרע לא רק שאינך מצווה להפרישו, אלא תן לו שיכשל וימות בחטאו, ודבר זה ניתן רק לבית דין של מומחים לפסיקה. מה שכן מצאנו בהלכה אפשרות של כליאה במקרה שאדם מזיק לרבים יש היתר ביד בית דין להכניסו לכיפה, דהיינו למתקן כליאה, וכבר פסקו הפוסקים שהדרך בה ניתן לקיים את הדין הזה כיום זה באמצעות דיווח לרשויות החוק, שהרי אין מצב בו יהיה מותר מבחינה הלכתית לקחת את החוק לידים ולכלוא אחד את השני בתואנת מזיק לרבים, רק שברור שגורמי אכיפת החוק לא יעצרו את מי שאין חשש של מזיק לרבים.

בשורות טובות

הרב יהודה ליב אוירבך

מנהל ואחראי המוקד הטלפוני של ארגון "בינת הלב",

מפקח ארצי במרכזי הטיפול של "מרכז החינוך"

טל. 02,6587003

נייד. 052,7643333

פקס. 02,6587006

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב אוירבך
    ראשית ברצוני לציין שאני נהנה לקרוא את התשובות שלך שנכתבות מתוך מתינות ומתוך חוכמת חיים. עם זאת ברצוני להעיר שמבחינה הלכתית נפצה טעות בתשובה זו. הכלל של כופים על המצוות נאמר אכן בבית דין בלבד אך גם לאדם פרטי יש חובה למנוע את חברו מלעשות איסור (לאפרושי מאיסורא) עיין בסימן ב בחושן משפט ובאחרונים שם.

  2. בס"ד

    שלום רב.
    תודה על המחמאות, אך לגופם של דברים אין חולק שעל היחיד אין דין כפייה ורק שעליו לעשות כל טצדקי שבעולם בכדי שחברו לא יחטא, השאלה שנאלה הייתה לעניין זה שיכלאו את הנערה בבית, אינני חשוב שבדרך זו מקיימים את הדין של לאפרושי מאיסורא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל