לתרומות לחץ כאן

הדרכה למתחזק / בעל תשובה

שאלה:

שלום, לאחרונה התחלתי להניח תפילין מדי בוקר יחד עם ק"ש וקורא מספר פרקי תהילים ביום. אני מעוניין "לעלות שלב" ולהתפלל שחרית, מנחה וערבית בהדרגה, כרגע אני מעוניין להתפלל תפילת יחיד ולא ללכת לבית כנסת לפני שאני לומד את כל התפילות על בוריהן ואיך נוהגים בזמן התפילה. אשמח לתשובה לשאלות הבאות: 1. באיזה תפילות או חלקים בתפילה עומדים ובאיזה מהם יושבים? 2. האם ניתן להתפלל את 'תפילת שמונה עשרה' בלבד בהתחלה? 3. איזה קטעים בתפילות אומרים ואיזה לא בתפילות יחיד (הבנתי שלא אומרים קדיש את י"ג מידות אלא ככקורא בתורה). תודה ותבורכו.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית ברכות חמות על דרכך החדשה והטובה! יתן ה' שתזכה להמשיך ולהוסיף עוד ועוד כהנה וכהנה, וזכות לסיוע גדול ממרומים להצלחה וכל טוב.

1. נהגו לעמוד בעת אמירת ברוך שאמר, ולאחר מכן מויברך דוד עד סיום ברכת ישתבח, ואחר כך בתפילת שמונה עשרה, ולאחר מכן בעת אמירת עלינו לשבח. 2. הנושא של איך להתחיל וכמה תלוי בהבנתך ובהכרתך את כוחות עצמך, אם אתה מרגיש שכרגע לעשות יותר משמונה עשרה יגרום לך לסוג של קושי גדול מידי ונפילה, ברור שתתחיל בשמונה עשרה, אבל אם אתה יכול יותר, אז למה בעצם לוותר… 3. נכון, קדיש וקדושה לא אומרים, ואת י"ג מידות אפשר לומר בטעמי המקרא.

אני הייתי מייעץ לך שתי עצות חשובות, שבשורש הן אחת.

ראשית, ליצור קשר עם איזה רב שינחה אותך, איזה אברך נחמד מקומי מאיר פנים ובעל סבלנות וידידות, זה יסייע לך מאוד, יתן לך תמיכה ועזרה טכנית ונפשית, ויעשה לך הכל הרבה יותר קל. במידה ואתה לא מכיר אחד כזה, תפנה לסניף לב לאחים באיזור מגוריך ותבקש מהם סיוע מסוג זה, הם שם בשבילך ובסגנון הזה. כמו כן אני בטוח שיש להם שיעורים ופעילויות מענינות, תוכל דרכם להכיר עוד אנשים שמתמודדים כמוך עם שלבי התחלה, תוכל ללמוד דרכם דברים חשובים ולהעזר בכל מיני דברים טכניים של כשרות ושבת וחגים ועוד ככל שתזדקק, זה מאוד עוזר.

שנית, אל תחשוש! לך לבית הכנסת, כולם ישמחו לעזור לך, וזו לא בושה, והסיבה העיקרית, מלבד עצם הרעיון המיוחד של תפילה בציבור שמאוד מתקבלת בשמים, ככל שהיהדות תכנס אצלך כחלק מהחיים עצמם, בסדר יום, בחברה בהתנהלות וכו', כך זה יהפך בנקל יותר לחלק ממך. זה עוזר מאוד.

בהצלחה רבה וערב טוב!

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום, הם יש סידור תפילה מומלץ (אשכנז) ל"מתחיל"? סידור שכולל הדרכות בהערות(כמו מתי קדים, מתי עומדים ויושבים, מה נאמר ביחיד ומה במניין)?

    היום זכיתי לומר את תפילת שמונה עשרה לראשונה בחיי, אך קראתי מתוך הסמארטפון.

  2. וואו!!! אני מקנא בך על ההתחדשות המרוממת הזו!! אינני מכיר סידור שמסביר את פרטי ההלכות הפשוטות, אבל בגדול אין כל כך הרבה כללים. מעבר למה שכבר כתבתי לך, לגבי הכריעות והקידות כתבתי פעם בפירוט כאן
    http://din.org.il/2016/09/01/%d7%93%d7%99%d7%9f-%d7%94%d7%9b%d7%a8%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%aa-%d7%a9%d7%91%d7%a9%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%a2%d7%a9%d7%a8%d7%94/
    להתפלל מהסמארטפון באמת לא מוצלח, אני מאוד ממליץ בסידור אשכנז על הסידור עליות אליהו, הוא מאוד מדוייק מבחינת הפיסוק והניקוד, אבל יש עוד סידורים טובים ונוחים, תכנס לחנות ספרדים באיזור חרדי ויראו לך.
    שוב בהצלחה רבה מאוד מאוד!!!!

  3. סליחה על ההטרדה והשאלות המרובות. לגבי בחירת נוסח תפילה, אני מגיע ממשפחה חילונית שלא מחוברת לדת, כך שאין לי מסורת תפילה מנוסח מסוים, אני מניח כי היות ואני אשכנזי אז הנוסח הוא 'נוסח אשכנז', אך יש גם נוסח חסידים 'נוסח ספרד' שהוא גם נהוג אצל יהודי אירופה – אני טיפה אבוד, באיזה נוסח עלי לבחור? איך אני אדע לאיזה מסורת ותפיסה להתחייב?

  4. אם זה עוזר לכיוון הנוסח הנכון עבורי, אביו של סבא רבא שלי הגיע מליטא והיגר לאוקראינה (מזרח אוקראינה) וסבא רבא שלי שימש כרב הכפר היהודי במזרח אוקראינה. לפי הבנתי החסידות הייתה נפוצה באוקראינה באותה העת.

  5. נוסח אשכנז הוא הקדום – מסורת של לפחות 1000 שנה יתכן יותר! נוסח ספרד הוא נוסח חדש יחסית… שהנהיגו קהילות חסידים כדי להתאים את נוסח אשכנז לכוונות האר"י שנכתבו לפי הנוסח הספרדי בו התפלל, לכן ודאי שיש לך לבחור בנוסח אשכנז שהוא הקדום יותר עוד מתקופת הראשונים, רק מי שאבותיו באופן מובהק נהגו בנוסח ספרד או שהוא שייך לקהילה שכך נוהגת יתפלל ספרד.

  6. נכון שהחסידות שורשה באוקראינה אבל ברור שרוב רובם של היהודים שם לא היו חסידים. כאשר החסידות היתה באוקראינה טרם שבאה לפולין, היא עוד היתה בחיתוליה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל