לתרומות לחץ כאן

המתנה אחר אכילת גבינות לפני בשר

שאלה:

שלום רב כבוד הרב, האם לאחר אכילת גבינות, מותר לאכול בשר מיד/ללא המתנה כלל בלי לחשוש? כשסיימתי לאכול גבינות, לאחר כשעה אכלתי בשר ולפני שאכלתי את הבשר – צחצחתי שיניים היטב ואז אכלתי את הבשר, *ללא לעיסת לחם או משהו אחר*, האם זה בסדר? תודה רבה לכם, שאו ברכה!

תשובה:

שלום וברכה

אם מפסיקים שעה לא צריך יותר כלום, אבל העיקר להלכה שאין צורך להמתין שעה, אלא לקנח באכילת דבר קשה ומעט מים, ומותר מיד לאכול בשר [בשונה מחלב אחרי בשרי שצריך מעיקר הדין ממש המתנה 6 שעות], אולם רבים נוהגים להמתין חצי שעה ולא להסתפק בקינוח הפה. הנהגה זו אינה מחוייבת מן הדין ואינה אלא מידת חסידות, ומקורה בזוהר פ’ משפטים, והובא בש”ך יו”ד סי’ פט ס”ק טז. בשו”ת יחוה דעת ח”ד סי’ נח כתב, שמי שנהג בכך ורוצה להפסיק צריך התרת נדרים, אולם, אם נהג כך בטעות משום שחשב שזהו חיוב גמור, רשאי להפסיק בלא התרת נדרים. אם לא היה קינוח והדחה זה בהחלט איסור.

לגבי גבינות קשות, כמו גבינה צהובה:

בשולחן ערוך יו”ד סי’ פט סעי’ ג נאמר, שמה שאין חיוב המתנה לאחר אכילת חלב קודם אכילת הבשר הוא רק בדברים רכים, אבל גבינה קשה שמשהים אותה 6 חודשים קודם אכילתה וטעמה חזק מאוד, יש להמתין לאחריה 6 שעות כמו אחרי אכילת בשר. ונחלקו פוסקי זמנינו, בדין גבינות קשות של ימינו כגון “גבינה צהובה” האם דינם כגבינה קשה או שדינם כגבינה רכה, מאחר וגבינה זו הינה גבינה קשה אלא שאינה עומדת ששה חדשים, הגרי”ש אלישיב ושו”ת שבט הלוי ח”ב סי’ לה סברו שאע”פ שהכנתה אינה אורכת זמן רב דינה כגבינה קשה, כיון שנעשית ע”י חומרים שמייבשים אותה כאילו עמדה ששה חדשים, אולם, הגר”א קוטלר והגר”מ מדעברצין ועוד מפוסקי זמנינו נקטו שמאחר ודין המתנה בגבינה קשה אינו מעיקר הדין ואין זה אלא מנהג, אין דיני המתנה בינו לבין בשר נאמר רק בגבינה שעמדה ששה חדשים בפועל. וכמדומה שכך מנהג רוב העולם, והמחמיר תבוא עליו הברכה.

לדעת המקילים אין צורך לצחצח שיניים אלא לאכול משהו ולשתות מעט מים, וראוי להמתין גם חצי שעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל