לתרומות לחץ כאן

מצאתי שעון יקר

שאלה:

בסד שלום לכם. אישה מצאה שעון, כנראה לא זול. השאיר שני פתקים באיזור – הם נתלשו ע"י אלמונים. ("כפיה דתית!".. כנראה. )שאלה מה לעשות, אמרי לה לתלות פתק במכולת ובבית הכנסת. לכאורה אדם עשוי למשש בשעונו ויש כאן יאוש מדעת, על אף שכנראה יש סימנים, שכן דרך העולם במקרה כזה. אם לאו, שמעתי שיכולה לשום את השעון בדמים,ולכתוב את סימניו, ולהשתמש בו, ואם יבוא הבעלים, תתן לו את השעון כמות שהוא או את דמיו. נכון? כמה זמן צריכה להמתין? שלושים יום מיום המציאה? תודה רבה בברכת התורה.

תשובה:

שלום וברכה,

יש לעשות סדר בדברים. באבדה שאין בה סימן אם התייאש יכול המוצא לקחתו. ולכן בשעון אם אין בו סימן – שם או חריטה – דינו כאבדה שאין בה סימן ומועיל היאוש. ומסתבר שהבעלים התייאשו כיון ששעון הוא דבר שעשוי למשמש בכל שעה.

באבדה שיש בה סימן, אין ייאוש. ולכן למרות שמשמש בכל רגע לא מתייאש כיון שיש סימן – כמובן שנמצא השעון במקום שרובם משיבים אבדות. ועל המוצא להכריז על ידי פרסום או לתלות מודעה במקום ציבורי באזור. אם תלה מודעות ולא איתר את הבעלים, אם השעון הוא מדגם ייחודי ולא ניתן להשיג כמותו, עליו לשמור את שעון עד שיבוא אליהו. אם השעון אינו ייחודי וניתן למצוא כדוגמתו בשוק, יכול לשום את דמיו, ולרשום את ערך השעון במקום שמור, ואז יוכל לעשות בשעון כראות עיניו. ואם בעתיד יבוא הבעלים לדרוש את השעון, יצטרך לתת לו את הערך הכספי של שעון.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום לכם
    תודה על התשובה.
    כתבתם הסתייגות: "נמצא במקום שרובם משיבים אבידות". לכאורה ההגדרה מתאימה לרחובות שבהם רוב העוברים הם דתיים כמו תוך השכונות החרדיות, או שכונות משהב או יישובים קטנים וכד'. אבל סתם רחוב בירושלים נראהשאפילו הרבה אנשים יראי שמים, יניחו שהבעלים התיאש, לא כן?
    בברכה, מאיר לובין
    .

  2. תלוי ברחוב בו נמצאה האבדה – אם רוב העוברים שם משיבים אבדות – חייב להשיב. ואם רוב העוברים שם לא משיבים – אין חובה להשיב.

  3. תודה רבה.
    אתם מציינים שם או חריטה כסימנים. משמע שאם המוצא יגיד רק את סוג השעון וכד' (מדובר בשעון שנראה שיש כמותו בחנויות) אין זה סימן. אכן?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל