לתרומות לחץ כאן

קיום כנס פרסומת למוצר על ידי גוי בשבת

שאלה:

כבוד הרב, הקמתי עסק למוצר אבטחה שמיועד לאפליקציה מסויימת. כדי להתקדם אני צריך שיווק עולמי. דיברתי עם מנהל פורום בתחום האפליקציה הזו שמתפרנס מכנסים מקצועיים ברחבי העולם. לדעתי מדובר בגוי שחי באנגליה. הוא שמח לתת הרצאה בנושא אבטחה בכנסים שלו ולכלול את המוצר שלי. אני מכין בשבילו את המצגת. אבל עכשיו אני רואה שכל הכנסים הם בימי שבת.

תשובה:

שלום וברכה

באופן כללי, נכון הדבר שכיון שהגוי הזה עושה מלאכה עבורך בשבת, הדבר אסור משום נהנה ממעשה שבת ומשום שנראה כשלוחך. אבל חכמים חילקו לענין זה בין קבלן לשכיר יום, והיינו שכאשר אתה נותן לקבלן לעשות עבורך מלאכה והוא בוחר מטעמי נוחות לבצע אותה בשבת, אם זה לא בביתך הפרטי שיש בזה בעיה של מראית העין, אין איססור, כיון שהגוי אדעתא דנפשיב קעביד, כלומר הוא בחר לעשות זאת בשבת מטעמי נוחות ואין לזה קשר עם העסק ביניכם. רק שכיר יום שמקבל לפי שעות ולפי זמני העסקה שהצבת לו, אסור לו לעשות עבורך עבודה, או גם בקבלן כאשר יש לך דרישה שהעבודה תעשה בשבת, כמו אדם שמכניס רכב למוסך שעה לפני שבת ודורש שכשיגיע מיד בצאת שבת הרכב יהיה מוכן…

אינני בקי כיצד הדברים מתנהלים, אבל נראה שאם אתה לא קובע לו את ימי הפעילות, ומבחינתך הוא יכול לקיים את הכנס מתי שירצה, והוא מצד עצמו בוחר לעשות זאת בשבת, וגם מראית העין אין כי הוא לא עובד רשמית בשליחותך, שכן אם אני מבין נכון, הוא כביכול מדבר מתוך ידע ונסיון אישי מדעת עצמו – נראה שמותר ואין בזה איסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל