לתרומות לחץ כאן

נשים במצות אכילת מצה כל שבעה לדעת הגר"א

שאלה:

בס"ד המשנ"ב בסימן תע"ה מביא בשם הגר"א דאע"ג שחיוב אכילת מצה הוא רק כזית בלילה הראשון מ"מ יש קיום מצוה באכילת מצה כל שבעה. האם לדבריו גם בנשים יש מצוה זו מה"ת כל שבעה דכמו דבעיקר החיוב של אכילת כזית מצה נשים חייבות בו דאתקש לאכילת חמץ ה"נ מצוה זו דכל שבעה או לא]

תשובה:

שלום וברכה

בחלקת יואב בהגה' לסי' כא מוכיח מטענה זו גופה כנגד דעת הגר"א, הוא מוכיח שם בכמה ראיות שכיון שנשים סומכות רשות, ממילא בכל המצוות הקיומיות שהן רשות בעלמא ואינן חיוביות, אין הבדל בין אנשים לנשים, וכיון שלא שמענו שנשים יהיו בכלל מצות מצה כל שבעה, בהכרח שגם לגבי אנשים אינה מצוה אלא רשות בעלמא. ומכל מקום למדנו מדבריו, שלדעת הגר"א אכן אין הבדל בין אנשים לנשים בענין זה.

כמו כן, רבים הרי התחבטו לדעת הגר"א, מדוע לא מברכים על אכילת מצה כל שבעה כמו שנשים מברכות על מצוות עשה שהזמן גרמא, ונאמרו בזה הרבה תירוצים, יש שכתבו שנשים מברכות משום שאצל אנשים היא מצוה חיובית ועוד. ויש שמתרצים, שגם לדעתץ הגר"א קיום המצוה אינו בעצם אכילת המצה וכמו בליל הסדר, אלא שבאכילת המצה יש קיום של מצות איסור אכילת חמץ, ועל מניעת איסור אין ברכה. לפי זה ודאי גם נשים בכלל, שהרי גם הן אסורות באכילת חמץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל