לתרומות לחץ כאן

כלי טרף שהתערב בכלים כשרים

שאלה:

שלום הרב,
במקום עבודתי קיים חדר אוכל "כשר רבנות" ויש בצד מיקרוגל "טרף" למי שמביא אוכל מהבית. יש אנשים שלוקחים אוכל ארוז ולוקחים צלחת מחדר האוכל ומחממים בתוך המיקרוגל.
באם הצלחת הוטרפה, האם קיים דין ביטול ברוב של הצלחת בשאר הצלחות? (יש בערך 1000 צלחות)

תשובה:

שלום רב

יש מהפוסקים שנקטו שכאשר מדובר לאחר 24 שעות שהיה ללא שימוש אכן אין צורך בהכשרה, כיון שהחיוב להכשירו הוא רק מדרבנן, מאחר והוא כרגע נותן טעם לפגם והשימוש בו אינו אוסר את המאכל. ממילא בכל כלי שאתה נוטל לשימוש הוא ספק דרבנן ולקולא. אבל יש שהחמירו בזה כפי שיבואר, ובמקום שניתן להכשיר בנקל ודאי יש להחמיר או אם לא מדובר בכלי יקר, לזרוק אחד לאשפה.

ביטול ברוב אין בצלחות בגלל שהם דבר שבמנין, הנושא שלנו הוא הלך אחר הרוב.

אם החשש הוא מכלים שנאסרו ביום זה עצמו, אין להקל בכל מקרה.

מקורות:

למעשה יש בענין זה מחלוקת: בשו”ע יו”ד סי’ קב סעי’ ג כתב שכיון שהכלי האסור התערב ברוב הוא בטל ואינו צריך הגעלה, ואפילו הוא בן יומו מותר להשתמש בו. אולם הש”ך שם ס”ק ח הקשה שהוא דבר שיש לו מתירין שאינו בטל, שהרי ניתן להגעילו. כמו כן נקט שכיון שיודעים מהבליעה זה נחשב שהאיסור ניכר, עיי”ש. בפרי מגדים שם דייק בט”ז שהחמיר בזה אפילו בכלי שאינו בן יומו, כיון שסוף סוף יש איסור דרבנן וניתן לבטלו על ידי הגעלה, ודן שאפשר שדי להגעיל אחד מהכלים ולא צריך הכל. לדבריו כלי שלא מועילה לו הגעלה יתכן שיש לזרוק אחד לפח, כיון שאם היה יודע מה אסור גם היה צריך לזרוק וממילא זה לא נחשב הפסד.

הלכה למעשה, בכלי שניתן להגעיל ראוי לחוש למחמירים ולהגעיל אפילו שאינו בן יומו, אבל בצלחות חרסינה וכדומה שלא מועילה להם הגעלה, יש לסמוך להקל אחר שעברו 24 שעות והכלים אינם בני יומם. אולם אין לחתוך עליהם דבר חריף. וכן הדין גם במקרה כזה שלא ניתן להכשיר כל הזמן 1000 צלחות…

אלא שלטעמי יש לבדוק מה רמת הכשרות במין מטבח כזה שניתן לקחת ממנו כלים ולהטריף אותם וכו'… אני בכלל לא הייתי משתמש בכלים ובאוכל של מטבח כזה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל