לתרומות לחץ כאן

חישוב מעשר כספים

שאלה:

שלום וברכה,
אני יוצא מהבית שלי כדי להשכיר אותו ביוקר ותמורת כסף השכירות אני שוכר בית אחר בגובה שכירות נמוך יותר, לדוגמא משכיר ב 700 שוכר ב 400. מאיזה סכום אני מפריש מעשר? האם מ 700 או מי 300?
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

כיון שאתה נאלץ לשכור את הדירה הזולה כדי לצאת מהיקרה, זה בעצם הוצאות שאתה מוציא לצורך ה"עסק", ולכן אין צורך להפריש אלא מה300. אגב אדם שהכנסותיו מועטות ואינן מספיקות למחייתו פטור ממעשרות, אם זה מצבכם חישבו על כך ותתיעצו באופן נפרד.

שיהיה תמיד רק שפע.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. יש לי שאלה מאוד דומה,
    אני גר בדירה שכורה ומשלם עליה 3000 שקל. יש לי דירה משלי ואני משכיר אותה ב-3500 שקל. עד כאן פשוט. השאלה היא שיש לי משכנתא ואשראי ברגע שאיתם קניתי את הדירה שלי, וסכום המשכנתא והאשראי ברגע הוא הרבה מעבר לשכירות שאני מקבל.

    השאלה היא האם אני צריך להפריש לפחות על חלק ה-500 שזה ההפרש בין הדירה שלי לדירה שאני שוכר [וכמו שעניתם לההוא], או שאין צורך להפריש כלל היות שלמעשה כל ה3500 מתאדה מול ההוצאות של ההלוואות. המילה אחת: האם מחשיבים את השכירות שאנימקבל מול השכירות שאני משלם, או מול ההוצאות שיש לי על הדירה המושכרת.

    ייש"כ.

  2. יש הבדל גדול בין הנושאים: במקרה שלך המשכנתא ניתנת תמורת הדירה ואת הדירה קיבלת והיא שווה את הסכום, כלומר אין כאן הוצאה מקוזזת כפי שאתה מציג את זה, כי השכירות אינה התמורה של המשכנתא, אלא הדירה… לכן נראה לכאורה שכן יש להפריש מה500 ש"ח הללו.

  3. לא כ"כ זכיתי להבין..

    אדם שמשכיר את הדירה שלו ושוכר במחיר נמוך יותר בשביל שהוא יוכל ביתר קלות להתמודד עם משכנתא גדולה, זה לא נקרא שהשכירות שהוא מקבל הוא נמדדת מול 'המשכנתא' שהוא משלם?! למה זה עדייון נמדד מול 'השכירות' שהוא משלם?

    אשמח להחכים.

  4. הסכום של השכירות עצמה הוא משלם בגלל שיצא מהדירה, אם היה גר בדירה שלו לא היה צריך לשכור דירה, ולכן אמרנו שרק מה שהוא מרויח יתר על דמי השכירות שלו חייב בהפרשה, בדיוק כמו אצלך.

  5. אני רק רוצה לוודאות שהבנתי נכון: בעבור המשכנתא אנחנו לא מחשבים את השכירות שאני מקבל אלא את הדירה שקיבלתי, ומכיון שכך את השכירות שאני מקבל אני מחשב רק לפי השכירות שאני משלם, ולכן צריך לתת מעשרות לפי ההפרש שיש בין השכירות שאני משלם לשכירות שאני מקבל.

    וכאן הבן שואל למה זה מחושב כך?
    למה אי אפשר להחשיב את השכירות שאני מקבל מול המשכנתא שאני משלם? ואז לא יהיה צורך לתת מעשרות כלל על השכירות שאני מקבל, היות שסכום המשכנתא שאני משלם על הדירה גדול בהרבה מסכום השכירות שאני מקבל עליה?

    אשמח להגדרה מדוייקת וחדה מה הם הכללים של 'הכנסות מול הוצאות' בנוגע למעשר כספים.

    יישר כוח!

  6. ההסבר הוא פשוט: המשכנתא קיבלת תמורתה דירה, כמו שכאשר אתה קונה חלב במכולת לא נאמר שהכסף הזה אינו מחושב במעשרות… לעומת זאת השכירות היא באמת זה כנגד זה, אתה כדי להשכיר את הדירה – שזו הכנסה, אתה מוציא הוצאה – שוכר דירה אחרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל