לתרומות לחץ כאן

גוי שקירב בישול בשבת

שאלה:

בס"ד
שלום , אני מנסה להבין במ"ב סימן רנט סעיף ז ס"ק כו.
האם כאשר גוי ממהר את הבישול לדוגמא שסגר את התנור עם המאכל שלא הגיע לשיעור בן דרוסאי, ביהודי שעושה כן, יש לאסור עד מוצ"ש .
ומה הדין בגוי ? ששם כתוב דלא האני מעשיו כל כך דבלאו הכי היה מתבשל לבסוף " האם הכוונה שהתבשיל היה מתחת לשיעור בן דרוסאי, ורק שעצם זה הגוי זירז את הבישול, מכיוון שבלאו הכי בסוף היה מתבשל לכן מותר לאכול בדיעבד? ואם מותר, האם יש להמתין מעט לזמן שהתבשיל כבר היה מתבשל , או שמותר להינות מיד שמוכן אע"פ שאם הגוי לא היה סוגר את מכסה התנור, התבשיל היה נצרך להתבשל לפחות עוד כמה שעות. ?

תשובה:

שלום וברכה

מדברי המשנה ברורה שם נראה, שכאשר יהודי עושה זאת, זה אכן מעשה שבת גמור ואסור בהנאה עד מוצאי שבת, אבל כשגוי עושה זאת זה לא מעשה חשוב כדי לאסור מעשה שבת של גוי ומותר ליהנות מיד. דומה הדבר למה שמצינו שבמעשה שבת של גוי התירו כאשר בלאו הכי היה ניתן להשתמש על ידי הדחק, וכגון שיש נר בחדר וגוי מדליק את האור ועתה ניתן לקרוא יותר בקלות, שבישראל זה לא מתיר אלא רק בגוי, כפי שהאריך בזה הגרש"ז אויערבך בשו"ת מנחת שלמה ח"א סי' ה. וראה עוד משנה ברורה בסי' רעו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה, המשך לשאלה , יהודי שבשבת עשה איסור אבל לא ישירות במאכל, כגון שפתח את התנור להוציא את המאכל שהתבשל כל צורכו, וברגע הפתיחה נדלק האור של התנור , והוא ידע שזה ידלק ובמזיד פתח והדליק , האם המאכל מותר באכילה?
    ואם אפשר מקור במ”ב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל