מגילת אסתר עם ציורים / קדיש תתקבל כשאין מנין

רבני בית ההוראה
כ"ט שבט ה'תשע"ח

שאלה:

שלום!
א. מגילת אסתר שיש עליה ציורים וכן כתובות עליה הברכות, האם היא כשרה? והאם זה מהודר?
ב. האם אפשר לומר קדיש תתקבל מיד אחרי עמידה (או תחנון) כשיש חשש או וודאות שאם יאמרוהו אחרי ובא לציון לא יישאר מנין?

תשובה:

שלום רב

לגבי עיטורים וציורים מעיקר הדין יש להקל בענין זה יותר מבספר תורה, כמו כן אפשר מעיקר הדין לכתוב מאחורי הקלף את הברכות, אבל לא בתוך המגילה, ראה שו”ע סי’ תרצא סעי’ ט שמגילה מנוקדת אינה פסולה בדיעבד, וראה שו”ת זרע אמת ח”א סי’ ק שיש שנהגו לצייר על המגילה, והובא שבמגילה של החתם סופר היו סימונים של קרי וכתיב [ואיש לא עמד בפניהם לפניהם וכיוצא בזה] ולכאורה לפי דבריהם יש להקל גם לכתוב באחוריה. אבל המנהג להחמיר שלא לעשות זאת, ראה משנת הסופר סי’ כח, ובפרט להוסיף מילים שלכאורה חמור יותר.

אין לשנות את סדר התפילה, יש לקוות שיהיה מנין אך גם אם לא ישארו אנשים ניתן לומר את הקדיש תתקבל כיון שהיו מנין בשעת חזרת הש”ץ שהקדיש חלק ממנה, כך מבואר במשנה ברורה בסי’ נה.

בהצלחה

מקורות:

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *