שאלה:
חתכתי שום בסכין חלבית ושמתי במחבת בשרי האם המאכל מותר ? (לא השתמשו לאחרונה במחבת החלבית)?
תשובה:
שלום רב
לבני אשכנז השום והמחבת נאסרו וטעונים הכשרה, כיון שבדבר חריף אין את הקולא של אינו בן יומו וממילא בלוע בשום הזה בשר וחלב ממש.
בדעת השולחן ערוך בזה יש כמה סתירות וספק גדול, הכרעת הגאון רבי עובדיה יוסף זצ”ל להקל בענין באינו בן יומו, בכלי בן יומו ודאי יש להחמיר לכל הדעות. כמו כן, הבן איש חי בפרשת קרח החמיר בזה מאוד גם בכלי שאינו בן יומו וכדעת הרמ”א בסי’ צה, ולא התיר אלא במקום שיש הפסד מרובה, ולכן גם לספרדים יש להחמיר ולהגעיל את המחבת.
מקורות:
ראה יביע אומר ח”ח או”ח סי’ מג בהרחבה.
האם זה לא נ"ט בר נ"ט לפגם.
ואם לא. האם מדובר שרק המחבת בשרי. אבל האולם לא. אז יש לך 3 נ"ט.
וגם זה תלוי אם זה בטל בשישים. לא?
הרעיון של דבר חריף הוא שהטעם משתבח. לא הבנתי את השאלה השניה.
מלתא דעביד לטעמא לא בטל בשישים.
מילתא עבידא לטעמא לא בטל בשישים הוא רק אם האיסור עצמו עבידא לטעמא,
כמ"ש להדיא בשו"ע יו"ד סי' קה סעיף י"ד, בט"ז סק"ל, וכאן הבליעה אינה עבידא לטעמא אלא השום, וודאי שבטל,
נכון.
השאר תגובה