בחנוני נא בזאת – נתינת חומש לצדקה

רבני בית ההוראה
כ"ב אלול ה'תשע"ז

שאלה:

בס”ד

לכבוד הרב שליט”’א !
ברצוני לדעת מה ההלכה אומרת בעניין מעשר כספים וחומש.
א. האם להלכה ניתן לנסות את ה’ במעשר כספים וגם חומש, או שמא נפסק להלכה שמותר לנסות ‘בחנוני נא בזאת’ רק במעשר פירות וירקות?
ב. האם יש לעשר ומהנותר לתת חומש? (במעשר כספים) דהיינו מעשר מ 100 שהוא 10 אחוז ומהנותר חומש כלומר עוד 9 אחוז או שמא לעשר ולתת חומש יחדיו על סכום של 20 אחוז ממאה?
ג. האם מצוות חומש ומעשר מתקיימת רק שעושים זאת בדיוק בסכום? והאם יש להפריש את החומש והמעשר בנפרד?
ד. האם יש להתנות לפני אם נתתי יותר שיהיה לצדקה? והאם מותר לתת יותר? (בדיעבד)
ה. האם מותר להתנות או/לכוון למטרות מסוימות לדוגמה אם תורמים לישיבה אז לכוון שהכסף ילך לאוכל או לחשמל לדוגמה?

אשמח לתשובות בברכה ,ויישר כוח!
לשנה טובה תכתבו ותחתמו!

תשובה:

שלום וברכה

א. הדין של ובחנוני נא בזאת אמור גם בנתינת חומש ולא רק במעשר פירות וירקות.

ב. החומש הוא 20% מכלל ההכנסות ולא השלמה לאחר ניכוי המעשר.

ג. נאמר במשנה שאסור לעשר מאומד, ולכן רבים הקפידו לעשר באופן מדוייק, ואם אי אפשר כדאי להתנות כנ”ל שהעודף יהיה צדקה. אפשר לתת את המעשר והחומש יחד. הבעיה אינה בהפרשה אלא עצם הנתינה על פי אומדן.

ד. כנ”ל.

ה. ודאי מותר, אבל אינני יודע אם יש לזה משמעות. בסופו של דבר הכסף הולך לקופה הכללית של הישיבה ולכלל צרכיה. יש שנהגו למכור באופן מיוחד “נר למאור” את דמי הוצאות החשמל, וכאן מסתבר שזה כן מועיל, אבל הכוונה האישית שלך, מסופקני.

מקורות:

ראה כאן מאמר מקיף בענין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים