לתרומות לחץ כאן

מעלית במוצאי שבת קודם זמן רבנו תם

שאלה:

לשיטת הרב עובדיה זצל,
האם מותר למי שמחמיר כדעת רבנו תם לעלות במעלית לאחר צאת זמן הגאונים בזמן שמישהו אחר שלא מחמיר כשיטת רבנו תם לוחץ על הכפתור?

תשובה:

שלום רב

הדבר תלוי במידת הקפדתו על זמן רבינו תם… באופן עקרוני יש במעלית בעיה בעצם גרימת הגברת זרם החשמל, ולא רק בלחיצת הכפתור.

מקורות:

לגבי "מעלית שבת" בשנים קדמוניות דיברו שיש בעיה בעיקר בירידה ולא בעלייה, שמעתי שכיום בעולם הדיגיטלי קיימות בעיות רבות גם בעלייה, וחששו בזה לאיסור תורה של ממש, וזאת משתי סיבות: 1. יש מעליות שעצם הירידה נפעלת מכח היורדים, כלומר, כאשר המעלית מלאה באנשים יש שימוש מופחת בחשמל והיורדים עצמם פועלים את הירידה ואת כל ההפעלות החשמליות והנורות וכו’ הנגרמות מכך. 2. במעליות אחרות, כח היורדים מנוצל לייצור חשמל, המועבר לרשת החשמל ומשם להפעלת המערכת כולה, וכיון שכאמור סברו שלא מדובר בגרמא חששו בזה לאיסור תורה של ממש. ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כג סעי’ נח.

מעבר לכך הורו הגרי”ש אלישיב והגר”:ש וואזנר שהשימוש במעלית שבת יש בו “זילותא דשבת” ויש להמנע מכך. כמובן כל אחד ינהג בהתאם ליכולות שלו והוראות רבותיו, כאן הצגנו יותר את דעת המחמירים.

ממילא בודאי הוא כך גם בנוגע למעלית רגילה המופעלת בכח אדם. וזה עוד לפני שנדון בעצם האיסור של הנאה ממעשה שבת, שבה יש לדון ולהקל משום שהמפעיל יש לו על מי לסמוך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אינני יכול לקבוע לך עד כמה להחמיר… ברור שאין כאן מלאכה ממש, אלא רק גרמא ובחשמל שאולי הוא מדרבנן, והנאה ממעשה שבת שהיא דרבנן… אני באופן אישי הייתי משתדל להחמיר גם בזה. הכל תלוי אגב גם בגודל הטירחה, באיזו קומה אתה גר וכו'…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל