לתרומות לחץ כאן

כלי שני בתולדות בחמה / חשמל סולארי בשבת

שאלה:

שלום הרב ושבוע טוב!
בעניין הגמ' מס' שבת לט. בעניין בישול בחמה. ראיתי למאירי (ד"ה "וזהו ביאור") שכתב "… אבל מגלגלין אותו על גג רותח שרתחתהו חמה..".
ולא זכיתי להבין שהרי אסור גם לבשל בתולדות החמה (ולא רק בתולדות האור) אזי איך התיר לגלגל?
2.מה הדין היום של מכשירים שפועלים ע"י חשמל סולארי(נטענים ופועלים אוטומטית ע"י השמש) בשבת? כגון: תאורה ושאר מכשירים הפועלים כך, מותר להינות מהם בשבת?
בתודה מראש!

תשובה:

שלום רב

מה שנראה מדברי המאירי, הוא שלא אסרו אלא את תולדות החמה עצמה, אבל דין כלי שני וכלי שלישי לא החמירו אלא בתולדות האור ולא בתולדות חמה, ולכן אם חימם את הסיד על גבי הגג מותר לתחוב בו ביצה. וראה בס' מאור השבת ח"א סי' יז הערה יז שדן בזה בהרחבה אם יש דין כלי שני בתולדות חמה וצידד להקל. אולם מסתימת דברי הפוסקים שלא חילקו נראה שלדינא אין להקל.

אין כל קשר בין הנושא של חמה ותולדות חמה לחשמל סולארי, אם נניח מדובר בכלי חשמלי שמוגדר כאש [אחרת בכלל זה נושא אחר וכדלהלן] כמו נורת ליבון או תנור וכו', אם כן יוצא שהחמה הבעירה אש וזה ודאי אש גמורה לכל דבר וענין, ופשוט…

במקרה שלא מדובר באש אלא בחשמל שמדליק לדים, מדובר בנושא אחר לגמרי, ברור שמותר להשתמש אם זה מודלק מעצמו, אבל אסור להפעיל בשבת עצמה, אם משום איסור בונה כדברי החזון איש, או מדרבנן כדעת הגר"ע יוסף ואחרים. ומכל מקום כל הנושא הזה על כל הבטיו לא קשור לענין דין בישול בתולדות חמה, אלא בהגדרה ההלכתית של חשמל בשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל