לתרומות לחץ כאן

שינוי מסורת בקשר של תפילין

שאלה:

לכבוד הרבנים
אני במקור מבית ששורשיו בפולין ובחסידות
סבי ז"ל עבר את השואה בגיל צעיר 13-14 כך שסביר להניח שמסורת בית אביו המדוייקת נשכחה ממנו, וכפי הנראה [כך גם מעריך אבי] שהגיע לארץ הניח תפילין כמו השראו לו או כמו שעשו לו אז [איני יודע מי]
אבי המשיח להניח כמוהו וכן אנוכי.
הבעיה שכבר בגיל יותר צעיר הבנתי שיש איזה סוג של תירה במנהגים שלנו.
דהיינו הקשר של ראש הוא בצורת מ"ם הנהוגה יותר אצל חסידים. הכריכות לעומת זאת כמנהג אשכנז [ולא כנוסח ספרד, לענין לבפנים או לבחוץ] והכתב עמו כתב האר"י.
מלבד הסתירה במנהגים, ומלבד ההרגשה שאין כאן באמת מסורת בית אב.
ליבי נוקפי בכל זה, ביחוד שאני בהנהגתי משתייך לציבור הליטאי [מלבד מסורת כנוסח ספרד] והמשנ"ב נוטה להכריע לקשר של דל"ת, והבנתי בלי בדיקה עמוקה של הנושא, שרוב מכריע נוטה לכיוון הדל"ת, ביחוד בקרב הפוסקים המקובלים בעולם הישיבות שכך דרכי בלימוד.
בשעתו לפני כמה שנים שאלתי אחד מגדולי מורי ההוראה החסיידים בבני ברק, והוא הורה לי להמשיך ללא שינוי [הבנתי שהתימנים מניחים בערך כך]
אך לאחר הרבה שנים אני מפקפק אם השאלה נשאלה באופן מדוייק ואם הסיטואציה הובנה [זה נשאל קצת במהירות].
כמו"כ אחרי הכל ככל שמתברר לי הנטיה לקשר של דל"ת, וההבנה שלכל הדעות יוצאים בקשר של דלי"ת ואילו קשר מ"ם שנוי במחלוקת. א"כ ליבי נוטה להפוך לקשר דלי"ת.
האם באמת כדאי לעשות כן [אשמח מאד למקור]
האם יש צורך בהתרת נדרים.
כמו"כ לענין כתב האר"י ליבי נוקף מחמת דברי החזו"א בזה, אך כעת העלות בזה נראת לי יקרה.
כמה יש לחשוש לזה, ומה הדין להבא, בעז"ה לענין ילדי, ולענין עצמי אם ארצה לעשות שוב תפילין

תשובה:

שלום רב

בנוגע לצורת הקשר, אמנם המנהג הרווח ברוב תפוצות ישראל לעשות כמין ד', ולא מרובע, אבל כבר יצאו בענין זה שני ספרים שכל אחד מבסס שיטה אחת, תפארת חיים שצריך דוקא ד', וכנגדו קשר של תפילין להוכיח שדוקא מ', כך שכל אחד ילך בזה בדרכו ואין צורך לשנות. כך גם לגבי כתב האר"י, כיון שאתם מקהילות החסידים מסתבר שאכן נהגו אצלכם בכתב האר"י, אולם כיון שאתה משתייך כבר אני מבין דור שני לציבור הליטאי בכל הליכותיך, אי בדידי תליא הייתי מחליף לפרשיות כתב בית יוסף מחמת דברי החזון איש הידועים בענין הצ' ההפוכה, אבל ודאי כאמור אין חיוב.

מכל מקום קטונתי מלהכריע בכל הנ"ל מחמת המחלוקת הגדולה שבענין זה.

בהצלחה.

[בעיקר המנהגים בצורת הקשר של ראש, מדברי הבית יוסף משמע שיש מקום לשתי הצורות גם כמרובע ממש, וגם כצורת דלת (עי’ ב”י סי’ לב ס”ל), ואמנם בכף החיים (קול יעקב סי’ לב ס”ק רלז) הביא את דעת המלאכת שמים (שהיה מבני אשכנז) שיש לעשות בצורת דל”ת ממש, אך בדברי הפוסקים הספרדים לא מצאנו עיכוב בדבר, ואשר על על כן אין בזה שום חסרון, ואף מבני אשכנז יש שנהגו כך ויש שנהגו כך, עי’ ספר תפלה למשה (פ”ז ס”י וסי”ב, ובהערות שם).].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל