לתרומות לחץ כאן

הכשרת תנור מחלבי לבשרי

שוב בוקר טוב כבוד הרב :)

1. עשיתי טלפון כשר אצל יהודי שיש לי את המספר שלו, ואכן אני משתמש בטלפון כבר כמה זמן. אך מסתבר שהתשלומים שלי לא עברו, כי הם חוזרים, מכיוון שמתברר שאין לי הרשאת חשבון לחברת סלולר.

מצד אחד, נתתי ליהודי הכשר את הדף עם החתימה והפרטים שלי, ואכן נפתח לי חשבון טלפון ואני מקבל חשבונות חודשיים וניסיונות חיוב
מצד שני, מישהו עשה טעות כנראה, אולי בחברת סלולר, אולי אצל היהודי הכשר, או תקלה טכנית.

האם יש איזשהו איסור של לשון הרע אם אומר לחברת סלולר שאמור להיות הרשאת חשבון, כי נתתי את הפרטים שלי אך בפועל לא עובר? (הם יודעים שלא עובר והם מנסים לחייב במילא). התקשרתי לבנק שלי, הם אמרו לי לדבר עם החברת סלולר כי הם רואים שאין לי הרשאת חשבון בבנק.
אולי צריך לדבר עם היהודי הזה לפני שאני מתקשר לחברה?
2. בנוסף, אם לא אתקשר אליו קודם, ואצור הרשאת חשבון חדשה שלא מתוך מסמך של היהודי הכשר, אני חושש הוא לא יקבל את העמלה שאני מניח שהוא זכאי לה (לא יודע אם דמיינתי אך נראה לי שהוא הזכיר משהו כזה, שלאחר מספר חודשים שאני מנוי הוא מקבל עמלה).
3. האם אפשר להפוך טוסטר אובן מחלבי לבשרי או רק אחרי שנה, כי אני לא רוצה יותר לאכול מהמחבתות שלנו, אני מנסה להתרחק מכל ספק טרף שיכול לטמא אותי ולגרום לי לחטוא בפגם הברית שממרר לי את החיים אם אני נופל ה' ירחם.

תודה רבה כבוד הרב, שוב המשך יום טוב!

תשובה:

שלום רב

  1. אינני רואה כאן כל בעיה של לשון הרע, אבל כדאי לפנות קודם לאדם הזה שלא יפסיד.
  2. למנהג האשכנזים אין לשנות כלי מחלבי לבשרי אלא לאחר שנה, או אם הוכשר באמצע מחמת שנטרף. אבל לגבי תנור יש יותר להקל, כיון שלא מדובר בכלי שמניחים בו את האוכל עצמו, ויש צד שהבליעות שבו הן רק בבחינת "ריחא" ולא "זיעה", אף שאנחנו מחמירים בזה שלא להשתמש בו חלילה לשני המינים יחד, אבל לענין החומרא הזו יש להקל ולהכשירו לאחר 24 שעות.

הזהירות מהטרף אינה מחמת פגם הברית, אלא צריך להזהר מאיסור, אבל אתה יכול לייחד לך מחבת משל עצמך ושרק אתה תשתמש בה.

בהצלחה רבה מאוד.

מקורות:

ראה שו”ת מהרש”ם ח”ב סי’ רמא, ודרכי תשובה יו”ד סי’ קכא סעי’ כט, שלאחר שנה שהכלי אינו בשימוש מותר לשנות לו יעוד מחלבי לבשרי. כמו כן הקל המהרש”ם שם, במידה והכלי יוחד זמן מסויים לשימוש פרווה להגעיל אותו לאחר מכן לשימוש חלבי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל