לתרומות לחץ כאן

חישוב מעשר כספים בשני עסקים שונים של אדם אחד

בוקר טוב
נקלעתי לקשיים כלכליים ולחובות, אני מוכר את נכסי כדי לשלם את החובות.
האם אני חייב להוריד דמי מעשר.
הנכס עלה לי עם כל ההשקעות שעשיתי במשך השנים, בערך 1200000 (אי אפשר לדעת בדיוק).
כרגע אני מקווה לקבל עבור הנכס 2600000בערך, הרוב ילך לכסות חובות,אולי הכל.

תשובה:

שלום רב

התשובה לשאלה זו קצת מורכבת, ננסה לתת את הכלל בזה:

ראשית, רווח מעליית ערך של נכס הוא בהחלט רווח החייב במעשר [כאשר הוא נמכר וממומש], ראה דרך אמונה מתנות עניים פרק ז בביאור הלכה.

אולם, כאן נדרשים אנו לשאלה נוספת, כאשר יש לאדם עסקים שונים, חלקם הרוויחו וחלקם הפסידו, האם חישוב המעשר נעשה באופן פרטני לכל עסק לפי ענינו, או לכלל העסקים יחד, ובענין זה מצינו כמה דעות בפוסקים. בשו"ת שבות יעקב ח"ב סי' פו נקט שכל עסק נמדד בפני עצמו ולא כולם יחד, וממילא יש להפריש מאחד על חברו. וראה שם ראייתו מדיני הפרשת תרומות ומעשרות בפירות וירקות. בשו"ת נודע ביהודה יו"ד תנינא סי' קצח נקט שכל העסקים נמדדים יחד, אבל רק של אותה שנה. כלומר, אם בשנה זו בה אתה מוכר את הנכס הפסדת כספים בעסקים אחרים, ההפסד הזה יקוזז, אבל לא הפסדים של שנה אחרת. ונראה שזו הדעה הרווחת בין האחרונים, ראה ערוך השולחן סי' רמט סעי' ז, חוות יאיר סי' רכד, וכן נקט לעיקר בשו"ת שבט הלוי ח"ה סי' קלד. שיטה שלישית מצינו בשער אפרים יו"ד סי' פד, ולדעתו כל עסק נמדד בנפרד, ובלבד שהחישוב לגביו ידוע [כמו במקרה שלך] שכן ידיעת החישוב היא כעין גמר מלאכה המחייבת במעשרות, אבל אם כלל הרווחים וההפסדים נודעו רק בסוף השנה, אפשר למדוד כל אותה שנה יחד.

נמצא שהפסדים של שנה אחרת לא ניתן לכלול בשנה זו, אבל לגבי הפסדי שנה זו ודאי ניתן לסמוך על דברי הנודע ביהודה.

כמובן, חובות שאינם קשורים להפסד בעסק אלא למימוש הממון כמו נישואי ילדים, לא ניתן לנכות מדמי המעשר, אלא שלכתחילה ניתן לתת את כספי המעשר לנישואי הילדים אם הם מידיים.

אפשרות נוספת, כיון שמדובר בסכום גדול מאוד, גם אם נישואי הילדים אינם מידיים, אפשר להקים גמ"ח הלוואות בכסף זה עד שיבואו לגיל הנישואין ואז לתת להם אותו, בהסתמך על דבר החפץ חיים באהבת חסד ח"ב פרק יח, עיי"ש.

שתראו תמיד רק שפע ברכה והצלחה ולא תדעו צער!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל