כיצד עושים בדיקת זרע עפ”י ההלכה

רבני בית ההוראה
כ"ט חשון ה'תשע"ז

שלום וברכה,

אני אברך נשוי ויש לי ב”ה 2 בנות.
לאחרונה התתחלתי, ביחד עם אשתי סידרת בדיקות כדי להיכנס שוב בהריון.
אני עשיתי בדיקת זרע, שמיד אחרי קיום יחסי אישות מוציאים לתוך כלי מיוחד והעברנו את זה למעבדה בביה”ח.
בתוצאה הם רושמים שחסרים תאים בזרע, וממליצים לעשות את הבדיקה שוב רק עם קונדום הלכתי או להוציא את הזרע ישירות לכלי.
ברצוני לברר מהו ההלכה בענין הזה, כדלהלן:
1. האם להוציא ישירות לכלי מותרת (כך אשתי לא צריכה להגיע לביה”ח)?
2. במידה וזה אסור, האם ניתן לקיים יחסי אישות ולהוציא בחוץ בכלי?
3. במידה ואסור, האם מותר בקונדום?
4. במידה ואסור, האם יש טעם בכלל לעשות שוב את אותו בדיקה שעשינו בעבר או פשוט להתקדם לשלב הבא?
5. השלב הבא, זה להוציא לאחר קיום יחסי אישות ולהכניס דרך זריקה, האם זה מותר או גם בזה יש בעיה הלכתי?

אשמח מאוד לקבלת התשובה כדי לדעת מהו האפשריות העומדות לפני.

תודה רבה,

תשובה:

שלום רב,

הסיבה שהם אינם יכולים לבדוק במקרים אלו, הוא משום שבדרך שעשית איכות החומר הוא ירוד, המקום אינו סטרילי שם לכן לא ניתן לבדוק את כמות הזרעונים החיים וכו’.

לעצם שאלתך, המקובל הוא לעשות זאת עם קונדום הלכתי (לענ”ד הקונדום ההלכתי שמשתמשים בו היום הלכתית אין בהדל בינו לבין קונדום רגיל. קונדום הלכתי הוא עם חור קטן ביותר, שאינו נותן מעבר בו, משום שאם היה יכול להיות מעבר בינה ובינו שוב החומר הקיים היה נהרס ולא היה מתאים לבדיקה או להפריה). לכן ההיתר לעשות זאת בקונדום הוא רק משום שאין זה בגדרי האיסור – אין זה לבטלה אלא לצורך ילדים.

הצעתך – דש בפנים וזורה בחוץ לענ”ד גם היא מועילה כפי שכתבתי כאן בהרחבה ואין בה איסור בסיטואציה הזו. (ראה שם שהובא בשם הזקן אהרן – ר’ אהרן וואלקין שאפשרות זו היא עדיפה) אולם ציבור היראים משתמשים כאמור בקונדום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *