לתרומות לחץ כאן

הכשרת תבניות שספק אם התערבו

מצאתי בבית תבניות מסוג אחד נמצאים בתא השני, ואז הפסקתי להשתמש בהם, ואיני יודעת היאך התערבו ומה היה, האם אפיתי בחלבי בשרי או בבשרי חלבי אולי הם סתם התערבו ואולי היו בני יומן ואפיתי בהם בני יומן ואולי הם היו אינן יומן.
האם אפשר להכשירן כמו בתבניות שהיו אינם בני יומן.
או כיון שיש ספק גם שמא היו בני יומן אי אפשר.
תודה רבה וישר כח על התשובות

תשובה:

שלום רב

הכלל תמיד ש"סתם כלים אינם בני יומם", כלומר בכל מקרה של ספק בענין זה ניתן להניח שהן לא היו בשימוש חלבי ובשרי באותו היום, ואת יכולה להכשיר אותן על ידי ליבון קל, להכניס לתנור נקי שאינו בן יומו את התבניות נקיות, ולהפעיל על חומו המירבי חצי שעה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום
    ערוך השולחן יורה דעה סימן קכב
    סעיף יג
    דבר מוסכם מכל הפוסקים דסתם כליהם אינם בני יומן לבד הרמב"ם דלא ס"ל כן כמ"ש בריש סי' קי"ב ע"ש וטעמו של דבר כתב הטור משום דהוה ספק ספיקא שמא לא נשתמשו בו היום ואת"ל נשתמשו בו היום שמא נשתמשו בדבר הפוגם בעין וכיון דהוה ספק ספיקא תולין להקל וכ"כ כמה מהראשונים טעם זה ולפ"ז גם סתם כלים שלנו אינם בני יומן מטעם זה ובאמת כתבו כן הטור והש"ע סעיף ז' וז"ל כשם שסתם כליהם אינן בני יומן כך סתם כלים שלנו בחזקת שאינן בני יומן עכ"ל ושמא תשאל דא"כ למה אמרו מפורש סתם כלים שלהם בחזקת שאינם בני יומן ולא אמרו סתם סתם כלים אינם בני יומן די"ל דבכלים שלנו אין לסמוך על זה אם לא כשאין בעה"ב בביתו אבל כשהוא בביתו הרי יכול לשאול ממנו ואם לא שאל ראוי לקונסו ולהחמיר ולומר דהוא בן יומו [מרדכי פרק אין מעמידין בשלטי הגיבורים בשם מהר"מ] אבל י"א טעם אחר דטעם זה אינו אלא בכלים שלהם משום שמנהגם כך הוא שמדיחים כליהם יפה והכלי שבשלו בו היום לא יבשלו בו עד למחר [שם] [עי' ט"ז סק"ד שכתב בשם ד"מ דהקנס אינו אלא בבעל הכלי דה"ל למידע ולא באחר ולענ"ד נראה דגם באחר כשהבעלים בביתם והיה יכול לישאל מהם ג"כ שייך קנס כמ"ש]:

    יתר על כן -הדין מבוסס על ס"ס שמא השתמש בדבר שהוא פגום בעין ואצלנו אין ספק כזה. אומנם יש כאן ספקות נוספים להקל בגלל שאולי כלל לא השתמשה.

  2. מה קורה לאחר ההגעלה? האם התבניות הופכות להיות פרווה?
    אני מתייחס למצב בו התערבבו התבניות ונמחה מהן סימן כלשהו המעיד על היותן חלביות או בשריות.

  3. כן. אחרי ההגעלה או תשאיר אותן פרווה או שתייחד אותן לבשרי או חלבי, ותסמן לא על ידי לורד שנחמק אלא על ידי טבעת ברזל שמחוברת לחלבי או לבשר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל