לתרומות לחץ כאן

קדימת אשה לאיש בצדקה / הניח מקצת חברים בשינוי מקום

שלום לרבנים וישר כוח עצום רציתי לדעת למה אומרים שבת מקודש בקידוש?2האם יש מקור שאלמנה קודמת לתלמיד חכם?3בסי קעח סעיף ב האם הבנתי שמשמע עם אכלתי פרות וחברי נשארו שם וחזרתי האם חוזר לברך?4 בסי קסע סע הנל עם חזרתי אחרי שעתים האם אני עדין לא חוזר לברך מירי שחברי עדין שם 5מה דינם של קראים בזמננו?האם הרב עובדיה נגע בזה?6האם יש דין בתורה שכדי ללמד לקח אדם מסוים מותר להחזיר לו כגון שפח. עלי מים האם מותר להחזיר לו כדי ללמד לקח? תודה רבה וישר כוח עצום!

תשובה:

שלום רב

  1. אינני מכיר מנהג זה.
  2. אשה קודמת לתלמיד חכם בצדקה לפי שאין דרכה של אשה לחזר על הפתחים. ראה כתובות סז ושו"ע יו"ד רנב.
  3. הכרעתו של המשנה ברורה בסי' קעח ס"ק יח שמועיל הניח מקצת חברים גם באכילת פירות, כדעת המגן אברהם ושלא כדעת הט"ז שחולק, ראה שער הציון שם. אבל דין זה אמור רק כשישבו לסעוד יחד ולא שבמקרה אכלו יחד. ראה בצל החכמה ח"ו סי' עא.
  4. כמובן שאם הסחת דעת יש לחזור ולברך הנושא כאן הוא שאין היסח דעת, וכוונתו היתה לחזור לאכול איתם, ראה בצל החכמה שם. והם נשארו כל הזמן ולא בירכו ברכה אחרונה [ולא עבר שיעור עיכול…].
  5. ראה כמה תשובות בענין זה כאן.
  6. ללמד לקח זה נקרא איסור "לא תיקום"…

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. דעת מרן הב"י בסימן קע"ח ס"ב שבדברים שאינם טעונים ברכה אחרונה במקומם אפילו הניח מקצת חברים לא מועיל, וכששינה מקומו צריך לחזור ולברך וכ"כ הב"ח והט"ז שם. ולדינא נראה שהכה"ח שם אות טז והילקו"י שם כתבו שלא יחזור ויברך מדין סב"ל. ויקטור בוחניק רחובות.

  2. יש לי להוסיף
    לדעת הרב משה לוי זצ"ל מועיל הנחת מקצת חברים גם לפירות. וזוהי גם דעת המשנ"ב. וכן יש לדייק ברמב"ם ובשו"ע. אמנם דעת הרב עובדיה בהלכות ברכות שלא מועיל.

  3. נא להוסיף בגוף התשובה:

    אמירת "שבת מקודש" היא מנהג קדום אצל יהודי מרוקו, מזה מאות שנים, וכמה טעמים נאמרו בדבר:

    א. זכר למה שכתב בזוהר שכרוז יוצא ברקיע בשעת הקידוש ואומר שבת מקודש.

    ב. לומר לנשים ולילדים לשים לב ולכוון, או מעין בקשת רשות מהמסובים.

    ג. להוציא ידי חובה את הנשים והילדים במילים אלה, שמא לא יכוונו או ידברו בשעת ברכת הקידוש ולא יצאו י"ח.

    ד. להוציא י"ח את הנשים שלא התפללו ערבית ולא קידשו בתפילה.

    מקורות: ספר עטרת אבות, ישראל סבא (מנהגי בבא סאלי), זוכר ברית אבות, משולחן אבותינו, נתיבות המערב, הגדה דליל פסחא מתוך מחזור פאס שנדפס לפני 500 שנה: "אם חל פסח בערב שבת יאמר שבת מקודש".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל