לתרומות לחץ כאן

האם הנחה יכולה להחשב כמעשר כספים?

שלום וברכה

האם ניתן לתת מעשר כספים באמצעות הנחה?
לצורך הדוגמה. אדם המשכיר דירה לזוג צעיר, הבעל אברך שיושב ולומד.
נניח ודמי השכירות החודשיים הם 3000 ש"ח.
המשכיר רוצה לעדכן/להעלות את שכר הדירה (מאחר וכבר תקופה ארוכה לא העלה על אף שמחירי השכירות עלו).
האם אפשר במקום להעלות את המחיר, להשאיר באותו מחיר, ולחשב את זה כהנחה ולקזז על חשבון זה את המעשרות מההכנסות על השכירות?
במידה וכן, האם יש להודיע לשוכר על הסידור הזה? יש לעדכן את המחיר בחוזה? או שלא חייבים לערב אותו בזה כלל, וזה עניין של המשכיר בינו לבין עצמו?
כ"כ (שוב, במקרה והתשובה חיובית) האם יש לבצע הפרשה של מעשרות בפועל או שאין חובה בזה?

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

לכאורה צריך לעדכן זאת בהסכם ביניהם. שכן כל זמן שלא עידכן את המחיר השוכר באמת פטור מכך, ממילא יוצא שאין כאן כסף שניתן לשוכר, הוא כלל לא חייב לשלם יותר ממה שסיכמו, ואם כן אין כאן הפרשה לצדקה אלא כעין מניעת הפסד וכו'.לכן הטוב ביותר הוא לומר לשוכר, שמעלים את המחיר לסכום מסויים באופן מחייב וכו' ובמקביל נותנים לו הנחה.

אמנם עצם ההנחה שנתינת הנחה על השכירות נחשבת כמעשר אינה ברורה לכל הפוסקים, אף שהמיקל יש לו על מי לסמוך, ראה ס' אהבת צדקה עמ' קסד שמצא בזה ארבע שיטות בפוסקים: לדעת המהרי"ל דיסקין סי' כג – כד והנצי"ב במשיב דבר ח"ב סי' מט זה בהחלט מועיל וניתן כך לעשות. לדעת הנודע ביהודה יו"ד קצט יש חובת הפרשה במעשר כספים, לכן על המשכיר להפריש מכספו כאשר השוכר מסכים לקיזוז. לדעת הש"ך סי' רנז ס"ק יג בדעת הרמב"ם, יש גם חובת נתינה ולא מספיקה הפרשה, לכן צריך לזכות לעני את הכסף ואז לקחת אותו מדין זכייה. לדעת הלבושי שרד סי' קד אין דרך לעשות זאת, כיון שלאחר שהעני זוכה בכסף אסור לקחת אותו ממנו בלא הסכמתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל