לתרומות לחץ כאן

דובר על דרך לשלם חוב וזה לא הסתדר

שלום כב' הרב,
ראובן ביקש משמעון שירשום אותו כעובד בחברה שלו עם תלוש משכורת מסודרת ואת ההוצאות כמו ביטוח רפואי וכו' כמובן ראובן ישלם.
שמעון אמר לראובן שילך למשרד פלוני ששם יכולים לעזור בתשלום לראובן על ההוצאות של הביטוח לאומי כך שסוף דבר לא יצטרך לשלם כלום.
ראובן הלך אליהם ואמרו לו שישלחו לו מכתב.
בהמשך השבועות ראובן תמיד שאל את שמעון אם הכל בסדר ויש משהו שהוא צריך לעשות וענה לו שהכל בסדר…
סוף דבר לאחרי שנה הוא הפסיק לרשום אותו בגלל עניינים אחרים ואמר לו אתה חייב לשלם את כל הסכום של הביטוח רפואי… ראובן טוען הרי קבלת כסף מהמשרד פלוני? שמעון טוען שלא קיבל.. התברר שרואה החשבון של שמעון לא העביר לו את המכתב.
בקיצור.. ראובן טוען שאינו מעוניין לשלם כיוון שעשה הכל מצידו ששמעון יקבל את הכסף מהמשרד. שמעון טוען סו"ס עשיתי לך טובה ואתה חייב לשלם לי.
מה הדין?
אם אפשר מקורות.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

יש הרבה פרטים לא ברורים בשאלה.

כפי שהבנתי ראובן חייב לשלם לשמעון, מבחינת ראובן הוא עשה את המוטל עליו כדי שמעון יקבל את המגיע לו ממקור אחר. בפועל שמעון לא קיבל ולכן דורש את המגיע לו.

אם אכן היה שמעון יכול לקבל את הכסף ממשרד פלוני ובגלל רשלנותו הוא לא קיבל בפועל, ראובן נפטר מתשלום, מאחר והוא העמיד לשמעון אופציה לקבל את התשלום. עיין רמ"א חו"מ סי' קכו סעיף ט. אבל, אם לא הייתה התרשלות משמעון, חייב ראובן לשלם, מאחר ובסופו של דבר שמעון לא קיבל את התשלום, והעובדה ששמעון הציע לראובן דרך לשלם את החוב ללא הוצאות, אינה אומרת שהוא מוותר על המגיע לו במקרה שהרעיון לא יצליח, אלא אם כן נאמר כן במפורש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל